UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 22 september 2009

Av TXS - 22 september 2009 21:11

  


Den 24 oktober är det dags för UFC 104. Det är över en månad kvar. Om UFC 103 kändes som en mellangala, som dock blev riktigt sevärd till slut, så känns 104:an ärligt talat tämligen andefattig. Troligen kommer mitt engagemang för Machida vs. Shogun att öka ju närmare matchdagen vi kommer, men just nu känns det som en blek gala på papperet.


Hur kommer det sig att jag tycker så kanske ni undrar? Jag ska försöka fatta mig kort och koncist. Machida har en särpräglad men effektiv stil och känns ganska ohotad på tronen i lätt tungvikt just nu. Jag tror att det måste till en mycket stark och snabb brottare för att hota "The Dragon" för tillfället. Det är inte Mauricio Rua. Han har inte imponerat i UFC enligt mig, och har inte visat samma skärpa och finess som i Pride. Segern mot Chuck Liddell i UFC 97 var mot en resignerad "Iceman". Machida kommer ganska enkelt att manövrera ut Shogun. En titelfight är förvisso alltid en höjdpunkt men den blir knappast särskilt svår att förutspå.


Ben Rothwell kommer inte att ha en chans mot Cain Velasquez. "Big Ben" kommer att ha några sekunder på sig att skada Velasquez stående, men så fort fighten hamnar på golvet är det finito för den store UFC-debutanten. Inte speciellt rafflande match heller.


Övriga matcher på huvudkortet, Tibau vs. Neer, Stevenson vs. Fisher och Johnson vs. Yoshida är av medelmåttigt intresse. Dessa tre matcher är på mellannivå i respektive viktklass och bland dessa fighters finns ingen riktig framtida utmanare till någon titel.


På underkortet finns egentligen bara två fighters jag längtar efter att se. Den ena är Yushin Okami som varit borta ett tag på grund av skada. Han möter tråkige Chael Sonnen och vinner förhoppningsvis. Den andre är obesegrade TUF 8-vinnaren Ryan Bader som möter Eric Schafer. Jag har höga förväntningar på "Darth" Bader.


Nu har jag gått händelserna i förväg, varit övertydlig i mina ståndpunkter och dessutom haft en negativ inställning till UFC 104 så det räcker och blir över. Om några veckor har jag nog blivit peppad på 104:an och då är det mest troligt annat ljud i skällan. Till dess är det bara att njuta och inspireras av tionde säsongen av The Ultimate Fighter.

Ovido - Quiz & Flashcards