UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Direktlänk till inlägg 25 december 2012

Granskning inför UFC 155: Dos Santos vs. Velasquez 2

Av TXS - 25 december 2012 15:16


Årets sista UFC-gala går som vanligt i Las Vegas. Nu ska det göras bokslut och brännas av kulörta fyrverkerier. Det brokiga huvudkortet förgylls av titelmatchen i tungvikt. Vem ska bli "the baddest man on the planet"? Jag hoppas att ni är taggade. Det är jag.


Chris Leben vs. Derek Brunson – Mellanvikt 
Veteranen "The Crippler" känns som en dinosaurie i de här sammanhangen. Chris Leben köttar och vevar helt i enlighet med det varumärke han byggt upp. Det var kul att se för några år sedan, men 2012 framstår han som snudd på antik. Derek Brunson, med ett förflutet i Strikeforce, gör UFC-debut. Med sig till oktagonen tar han tunga händer, pålitlig brottarbas och vild energi. Det här går knappast tiden ut. Mitt tips är att Chris Leben vinner på knockout i första ronden. 


Yushin Okami vs. Alan Belcher – Mellanvikt 
Spännande drabbning i 185 pounds mellan en skafferiljummen Okami och en masugnshet Belcher. För mellanviktsdivisionens skull hoppas jag innerligt att Alan Belcher vinner. Då närmar han sig en titelfight. Han har dessutom revansch att utkräva efter förlusten mot Okami på UFC 62. Det må vara länge sedan, men jag vet att MMA-fighters har elefantminne.


Okami är en duktig southpaw med breda grapplingkunskaper och genomtänkt strategi. Japanens karriärmässiga höjdpunkt kom när han fick en titelmatch mot Anderson Silva på UFC 134. I övrigt smyger han runt och gör klart godkänt ifrån sig. Ibland har han dock en tendens att stupa på målsnöret. För mångbegåvade Alan Belcher är det hög tid att få det stora genombrottet. Belcher har fyra raka vinster för tillfället och han var storartad senast mot Rousimar Palhares. Riktigt oresonlig faktiskt. Vid en vinst på lördag gör han Bisping, Belfort och Weidman sällskap i jakten på Anderson Silva. Mitt tips är att Alan Belcher vinner på TKO i andra ronden.


Tim Boetsch vs. Costa Philippou – Mellanvikt 
En skaplig matchning mellan två herrar som gillar att låta nävarna tala. Räkna med en boxningsmatch i måttligt tempo. Jag har aldrig ansett att Tim Boetsch har potential att bli mer än bufflig utfyllnad i UFC:s mellanvikt. Till min förvåning har Boetsch fyra raka vinster i dagsläget, bland annat över Yushin Okami och Hector Lombard. Har jag måhända felbedömt "The Barbarian"? Philippou måste vara en av UFC:s anonymaste fighters, särskilt med tanke på att han har fyra raka segrar i 185 pounds. Nu har grekcyprioten guldläge att sno åt sig lite angenämt rampljus. Mitt tips är att Tim Boetsch i slutändan sölar hem flest domarpoäng. 


Joe Lauzon vs. Jim Miller – Lättvikt 
Det är inte lätt att slå sig fram i lättviktstoppen. Både Lauzon och Miller har likväl etablerat sig som pålitliga slitvargar kring topp-tio-strecket. Jag förväntar mig inget annat av den här matchen än ett sjuhelvetes inferno. En uppenbar Fight och the Night-kandidat och en duell som åtminstone jag tror kan bli episk. Här har vi alltså två oförutsägbara killar som är kända för uppskruvat tempo, stadig boxning och framförallt högklassiga submissions. Svårtippat enlig mig, trots att oddsbolagen håller Jim Miller som tämligen klar favorit. Den här matchen har jag haft på önskelistan ett bra tag. Tack tomten! Mitt tips är Jim Miller på domslut. 


Junior Dos Santos vs. Cain Velasquez – Titelfight i tungvikt 
Inget är mäktigare än tungvikt. Så är det bara. Nu ska världens bästa slagskämpe utses och jag vibrerar av förväntan. Förutsättningarna är ganska enkla: Dos Santos vann det första mötet för drygt ett år sedan på en tidig knockout. Endast 64 sekunder varade den matchen. Jag tyckte att det kändes snöpligt, minst sagt. Nu är Cain Velasquez ute efter vedergällning. Låt oss för guds skull hoppas att lördagens titelfight tar något längre tid. Gärna tre-fyra ronder. 


"Cigano" är en slutboss i sann Super Mario-anda och en enastående striker. Kombinationen av boxningsteknik och knockoutkraft har givit JDS mästarbältet och ett UFC-record på 9-0. Alla vet att brasilianaren är oprövad på marken. Jag kan inte minnas att jag någonsin sett honom i horisontalläge? Det spelar ingen roll eftersom ingen verkar ha förmågan att ta ner honom. Om Dos Santos förblir stående på lördag så behåller han troligen bältet.


Jag blev inte blixtförälskad i Cain Velasquez när han kom till UFC. Det dröjde faktiskt ett tag. Men i och med Kongo-matchen var jag såld, och fascinationen har vuxit exponentiellt sedan dess. Det finns ingen som slår Cain Velasquez animaliska förfaringssätt. Han besitter någon slags primitiv urkraft som hämtad ur Gamla Testamentet. Därutöver ska jag givetvis nämna att Cain har explosivitet, uthållighet, brottar-arvsmassa och förbluffande teknisk muay thai.


Cain Velasquez bör försöka göra matchen till ett utdraget krig där nedtagningar blandas med smutsigt klincharbete. Cain kommer förmodligen att respektera Dos Santos händer på ett helt annat sätt denna gång, och även om de har lika lång räckvidd så kommer JDS i längden att vinna om det blir strukturerad boxning. Om Cain däremot kan förstöra sin motståndares rytm och använda udda vinklar, korta krokar, dirty boxing och ground and pound, ja då vet vi att "Brown Pride" är hårresande.


Det här är tungvikt och då kan vad som helst hända. Jag tror dock att Cain Velasquez har haft ett litet fotografi på JDS i sin träningslokal, precis som Rocky hade en bild på Ivan Drago. Nu är Cain inte bara arg och revanschlysten, utan en tyst och ond hämnare med en släng av medeltid. Mitt tips är att Cain Velasquez vinner på TKO i fjärde ronden.


Och förresten; TXS önskar er alla en GOD JUL!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TXS - 4 mars 2013 19:39


"The Axe Murderer" Wanderlei Silva. En av årets bästa matcher. Och kanske tidernas hårdaste MMA-snubbe. Kungen lever!  ...

Av TXS - 1 februari 2013 20:23


  Lördagen den 2:a februari är det dags för stor UFC-gala i Las Vegas. En titelfight i fjädervikt kombineras med Alistair Overeems återkomst och en massa annat kul. José Aldo vs. Frankie Edgar – Titelfight i fjädervikt Den här m...

Av TXS - 30 januari 2013 22:55


En legend tackar för sig Pride- och tillika UFC-legenden Quinton Jackson gjorde med största sannolikhet sin sista match i oktagonen i lördags. Troligen gjorde han också sitt sista framträdande i betydelsefulla MMA-sammanhang. Visst finns möjligh...

Av TXS - 25 januari 2013 20:37

Titelfight i flugvikt, ödesmatch i lätta tungvikten och tillspetsad lättviktsaction. Där har ni lördagens UFC on FOX: Johnson vs. Dodson. Kom ihåg att det här kan vara sista gången vi får se Quinton "Rampage" Jackson i relevanta MMA-sammanhang....

Av TXS - 21 januari 2013 02:31


Thiago Tavares vs. Khabib NurmagomedovDet ryska fenomenet Nurmagomedov stegade upp på invägningspodiet iklädd en anskrämlig pälsmössa samt en t-shirt som förkunnade att "if sambo was easy it would be called jiu jitsu". Kaxigt och härligt i största al...

Ovido - Quiz & Flashcards