UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 2 december 2012

Av TXS - 2 december 2012 15:10


MMA-året 2012 är långt ifrån över. Vi har hela fyra UFC-galor kvar innan nyårsklockorna klämtar. Några av dessa galor är som ni vet helt fantastiska, och en viss Alexander Gustafsson ska slåss mot legenden Shogun om mindre än en vecka. Men jag ska redan nu smygtitta på vad 2013 har att erbjuda. Jag har valt ut åtta matcher som retar smaklökarna lite extra.


Alistair Overeem vs. Antonio Silva – UFC 156
Köttkolossen från Nederländerna är tillbaka efter en lång dopingavstängning. Jag är oändligt less på hela dopingcirkusen som omgärdat Alistair Overeem. Är han någonsin ren, och kan han fightas utan otillåtna preparat? Vi får se. I UFC har "The Reem" hittills bara avverkat Brock Lesnar. Jag räknar dock med att han gör slarvsylta av Bigfoot. Jag är tokpeppad på att se Overeem igen. Är ni?


Antonio "Bigfoot" Silva får inte direkt några "lätta" matcher i UFC. Jag tycker nästan synd om den store brasilianaren. En del av mitt hjärta klappar alltid för Bigfoot, men jag ser inget scenario där han kan spöa Alistair Overeem.


Antonio Rodrigo Nogueira vs. Fabricio Werdum – TUF 2 Brazil Finale 
UFC har fiskat fram två brasilianare som är beredda att mötas. Och en bra matchning är det också. Big Nog vägrar att lägga handskarna på hyllan, och nuförtiden blixtrar han faktiskt till relativt ofta. Det gamla ordspråket gäller alltså fortfarande: den som räknar ut Big Nog på förhand begår ett stort misstag. Trots att Nogueira har anammat en viss robotstyle på senare år, så har han mer fighting i sig än de flesta.


Fabricio Werdum har slipat till sin muay thai och på submissionfronten är han heltäckande. Jag undrar om någon av dem törs eller vill göra det här till en grapplingmatch. Frågan är då vem som har bäst standup? Vad säger ni? Intressant och svårtippad brassedrabbning.


Michael Bisping vs. Vitor Belfort – UFC on FX 7
Michael Bisping är som en reklam-jingel. Irriterande och påfrestande i början, men till slut går man likt förbannat där och nynnar på den. Numera gör jag ingen hemlighet av att jag är ett Bisping-fan. Killen är en krigare och en UFC-veteran som vuxit med tiden. Jag har tidigare sagt att Bisping aldrig kommer att äga ett UFC-bälte, men nu är det banne mig ganska nära ett interimbälte i alla fall. 


Både Bisping och Belfort är kända för att vara boxningsstarka. Vitor Belfort har ju till och med fått tilläggsnamnet "fastest hands in MMA". Senast tog Belfort klivet upp i lätt tungvikt för att utmana Jon Jones, och Belfort gjorde definitivt inte bort sig. Vitor Belfort har bättre KO-potential, men Bisping är en strategisk och metodisk rackare. Jag hoppas att någon av dem satsar på lite groundgame som omväxling. Kudos till UFC för denna matchning!


Dan Henderson vs. Lyoto Machida – UFC 157 
Det är inte bara Alexander Gustafsson som har en titelmatch i lätt tungvikt inom räckhåll. Både Hendo och Machida är i högsta grad med i diskussionen. Detta möte är en stilmässig fullträff. Gamle Hendos brottning och vätebombsinspirerade högerslägga mot Lyoto Machidas karateinfluerade dansnummer. Mäktigt, mäktigt, mäktigt.


Quinton Jackson vs. Glover Teixeira – UFC on FOX 6 
Legendarisk slugger mot upphaussad slugger. Rampage har snackat vitt och brett om att han vill lämna UFC, och jag är tämligen säker på att det här blir hans sista framträdande i oktagonen. Rampage har två raka förluster och han ser tröttare och tröttare ut för varje match som går. Intensiteten i blicken är borta och trovärdigheten likaså. Om Teixeira blandar upp sin djuriska aggressivitet med lite eftertanke så kommer han att pensionera Quinton Jackson.


José Aldo vs. Frank Edgar – UFC 156 
Frankie Edgar prövar lyckan i fjädervikt. Det har vi väntat på, och det lär inte bli några som helst problem för "The Answer" att klara vikten. Bakgrunden till viktklassbytet är förstås de två raka förlusterna mot Benson Henderson. Nu ställs Edgar mot världens i särklass bästa fjäderviktare. José Aldo är en trollkarl och Frankie Edgar är en aldrig sinande energikälla. Den här matchen har alla förutsättningar att bli en av årets bästa.


Jon Jones vs. Chael Sonnen – TUF 17 Finale 
En av de absolut största snackisarna under MMA-året 2012. Hur kunde Chael Sonnen få en titelfight i lätt tungvikt mot Jon Jones? Chael Sonnen: MMA-fighter, PR-guru, snicksnackare. Inte alltid i den ordningen. Det finns naturligtvis ingenting som är rättvist i denna historia. Chael Sonnen har inte gått en match i lätt tungvikt på flera år, och fighters som Dan Henderson och Alexander Gustafsson borde självfallet ha förtur. Men Sonnen kanske kan lyfta tittarsiffrorna för The Ultimate Fighter och dollar är som bekant en central beståndsdel i dagens MMA-värld. Låt vansinnesteatern börja.


Anderson Silva vs. Georges St-Pierre – ?
Teoretisk drömmatch som eventuellt kan bli verklighet under 2013. Supermötet har varit på tapeten under flera år, men nu är vi närmare än någonsin. Frågan som alltid hängt i luften är i vilken viktklass de ska mötas? Ur rättvisesynpunkt skulle jag gissa att det blir i catchweight på cirka 178 pounds. Men det återstår att se. Det går för övrigt rykten om att GSP kräver 50 miljoner dollar för att möta Anderson Silva. 50 000 000! Om matchen blir av kommer Silva att vinna på TKO. Om inte GSP brottar hem det på lay and pray förstås. Det kommer att bli perverst spännande. Men jag fortsätter hävda att Silva vs. Jones är en mycket mer lockande superfight.

Ovido - Quiz & Flashcards