UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 13 december 2012

Av TXS - 13 december 2012 16:04



Till helgen går två UFC-galor av stapeln. Det är finalen av The Ultimate Fighter: Team Carwin vs. Team Nelson samt UFC on FX: Sotiropoulos vs. Pearson. Dessa båda galor har verkligen hamnat i skymundan av andra och större evenemang. Och ärligt talat, jag har fortfarande Alexander Gustafssons bravad på näthinnan. Men låt oss för all del snabbgranska helgens intressantaste matcher. Det går på en grisblink.

The Ultimate Fighter: Team Carwin vs. Team Nelson Finale

Roy Nelson vs. Matt Mitrione – Tungvikt 
Det kan omöjligt bli tråkigt när två iögonfallande tungviktsprofiler möts. Medelrelevant och upplagt för kalabalik. Jag hade längtat efter Shane Carwins återkomst, men nu är han skadad och "Meathead" ersätter. Roy Nelson har erfarenheten, knockoutkraften och brottningen på sin sida. Matt Mitrione har fotarbetet, spänsten och oförutsägbarheten på sin. Jag räknar med att Nelson kommer att jaga och Mitrione kommer att kontra. Resultatet är svårt att förutsäga. Mitt tips är att Roy Nelson vinner på decision. Men heja Meathead! Alltid. 

Melvin Guillard vs. Jamie Varner – Lättvikt 
En actionladdad och trevlig matchning där vi nog kan räkna med någon form av tidigt avslut. Guillard bygger sitt game på bitska attacker och snabba nävmackor medan Varner är mer allround i sammanhanget. Båda två är i starkt behov av att definiera sin roll i UFC:s starka lättviktsdivision. Mitt tips är Guillard på knockout i första ronden.

Pat Barry vs. Shane Del Rosario – Tungvikt 
Kickboxaren Pat Barry har blivit något av en gatekeeper i tungviktsdivisionens nedre del. Nu bör han vinna för att överhuvudtaget hålla sig flytande. Del Rosario imponerade i Strikeforce men i UFC-debuten gick luften ur honom. Jag hoppas att Del Rosario kliver fram och experimenterar med sitt vapenlager. Mitt tips är Del Rosario på giljotin i tredje ronden. 

UFC on FX: Sotiropoulos vs. Pearson

George Sotiropoulos vs. Ross Pearson – Lättvikt 
Coacherna i The Ultimate Fighter: The Smashes ska mötas. Australiensaren Sotiropoulos var het för drygt två år sedan. Då hade han respektabla 7-0 i UFC. Nu är han i trångmål med två raka förluster i bagaget. Ross Pearson är britten och TUF 9-vinnaren som aldrig riktigt fick luft under vingarna. Han är ofta sevärd och alltid tjurskalligt kämpaglad, men det stora genombrottet väntar vi fortfarande på. Mitt tips är att Sotiropoulos vinner på en armbar i andra ronden. 

Hector Lombard vs. Rousimar Palhares – Mellanvikt 
Lombards UFC-debut mot Tim Boetsch var en riktigt stor besvikelse. För sin egen skull hoppas jag att han kammat till sig inför denna match. Upphaussade Lombard har inte råd med ännu ett magplask. Submissionmonstret Palhares kommer också från en förlust, mot Alan Belcher. Det här är en kritisk match strax utanför mellanviktens topp-tio. Mitt tips är, hör och häpna, att Rousimar Palhares vinner på ett lås. Det är så billigt och förutsägbart att ens nämna det, men jag utesluter inte att vi faktiskt får se heel-hooken from hell.

Ovido - Quiz & Flashcards