UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 3 september 2009

Av TXS - 3 september 2009 22:19

Detta inlägg handlar faktiskt inte om UFC eller MMA. Det handlar om en film jag hunnit se under tiden då jag varit bortkopplad från cyberrymden. En fantastisk berättelse om Mike Tyson och hans karriär som rekommenderas varmt.


Tyson [2008] är ett intressant dokument om en av tidernas största boxare. Filmen följer Tyson från ungdomen och tiden med Cus D’Amato till det tragiska slutet med missbruk, våldtäktsdom och trötta försök att nå toppen igen. Filmen innehåller också mängder med matchbilder från "Iron Mikes" karriär. Man bjuds till exempel på suveräna scener från "The Bite Fight" där Mike tuggar på Evander Holyfields öra. Tumultet efter den matchen får Brock Lesnar att framstå som en svärmorsdröm.


Det är även fascinerande att se hur enormt mycket pengar som stod på spel inom boxningen på den tiden, samt hur gyttrigt det var med alla olika organisationer och bälten. Jag skulle kunna skriva om Mike Tyson hela natten, men uppmanar alla läsare att se filmen istället.


Avslutningsvis måste man självklart ställa den hypotetiska frågan: hur skulle Tyson (182 cm, ca 98 kilo) klara sig mot dagens bästa mma-fighters?

Av TXS - 3 september 2009 21:28

Jag har varit utan internet i nästan två dygn. Jobbigt, frustrerande och ett tydligt tecken på långt gånget nätberoende.


Tack och lov har det inte hänt något direkt revolutionerande i mma-världen. Matt Hughes uppges ha skrivit på ett nytt avtal med UFC som omfattar flera matcher. Hur många framgår inte. När den gamle mästaren ska upp i oktagonen nästa gång återstår att se. Hughes säger själv att UFC har nämnt en tänkbar motståndare som han aldrig mött tidigare. Jag skulle gärna se Hughes vs Koscheck så småningom.


Little Nogueira ska göra sin debut i UFC 105 i England. Även här finns ett antal motståndare som skulle vara intressanta, tex. Jon Jones eller Luiz Cane. Förhoppningsvis väljer UFC något relativt starkt namn och inte någon kanonmat.


Anderson Silva-cirkusen fortsätter och jag förstår att han gärna ser Henderson och Marquardt göra upp om platsen som förste utmanare. Även jag tycker att det vore logiskt då "The Spider" redan slagit båda två tidigare.


Annars ser UFC 103 ut att kunna bli en riktig höjdare. Alla fem matcher på huvudkortet är viktiga och rafflande. Däremot skulle jag inte gilla om Franklin vs Belfort går i catchweight. Det blir i så fall Franklins tredje raka match i den löjliga klassen catchweight.

Ovido - Quiz & Flashcards