UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 21 september 2009

Av TXS - 21 september 2009 22:00

  


Vitor Belfort är redo att möta Anderson Silva. Det är Dana Whites åsikt efter att "The Phenom" knockat Rick Franklin i UFC 103. Att Henderson och Marquardt borde mötas är både jag och Dana överens om. Det är en logisk match-up och bör ge vinnaren en returmatch mot Anderson Silva. Men att ge Belfort en chans på titeln i mellanvikt är jag lite mer tveksam till. Visst är det väldigt strongt att besegra Rick Franklin i första ronden, och Belfort har sett stark ut i de tre senaste matcherna. Han har dessutom fem raka vinster. I slutändan känns det dock som att Belfort fått en ganska bekväm resa fram till titelfighten, om det nu blir så. Å andra sidan finns det inte så många farliga utmanare i mellanvikt just nu. Host, harkel...okej då. Det kan självfallet bli intressant att se de två brasilianarna mot varandra. Jag ger mig.


Det kan vara så att vi sett Frank "Twinkle Toes" Trigg för sista gången i oktagonen och även som professionell MMA-utövare. Trigg hade för avsikt att försöka nå en titelfight igen, men det blev ju som bekant tvärstopp mot Josh Koscheck i UFC 103. Det tåget har gått för länge sedan och jag ser ingen anledning att Trigg ska utsätta sig för ytterligare förnedring. Han har haft en fin karriär och kan dra sig tillbaka med hedern i behåll. Tack för de fina dusterna med Matt Hughes! Moderna klassiker som kommer att leva vidare i minnet hos många MMA-entusiaster.


Även om det tar emot att säga det, så har Cro Cop förmodligen inte så mycket mer att ge i UFC-sammanhang. Dana White har också insett att karriären börjar lida mot sitt slut för den kroatiske legendaren. Det är sorgligt men ingenting varar för evigt. Mirko är en av de största genom tiderna och kan med gott samvete lägga de fingerlösa handskarna på hyllan. Han säger till och med själv att han kanske borde ha slutat efter att ha vunnit Pride Open Weight Grand Prix.


Det är lättare sagt än gjort att sluta när man ligger på topp, och det finns naturligtvis många anledningar att försöka nå toppen igen. När jag tänker efter kommer jag faktiskt bara på en gammal UFC-mästare som lyckats med konststycket att lägga av i tid och det är Bas Rutten. Han gick förvisso i pension på grund av skada och gjorde en comback-match 11 år senare som han faktiskt vann. Det finns garanterat framstående fighters som slutat när de varit som bäst, men rätta mig om jag har fel; många fighters håller på för länge.


  

Ovido - Quiz & Flashcards