UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 1 september 2009

Av TXS - 1 september 2009 23:10

Ibland behandlar man mma-fighters som skräpmat. Man konsumerar deras prestationer framför tv:n eller datorn och sedan glömmer man. Det är ett snabbt och njutbart nöje som alltid finns tillgängligt. Man tar dem för givet. Det kan faktiskt gå så långt att man skämtar, ironiserar och är nedlåtande över vissa fighters insatser.


Jag, en vanlig mma-intresserad snubbe som endast tränar den fantastiska konsten några timmar i veckan, kommer med åsikter, synpunkter och råd till världens tuffaste killar. Med några besserwisseraktiga rader i en blogg försöker jag beskriva deras bedrifter. För det är just världens hårdaste grabbar vi snackar om. Tusentals och åter tusentals timmar i gymet, i löparspåret och i träningslokalen har de ägnat för att få några minuter i rampljuset. I oktagonen. Blod, svett och tårar är deras vardag.


Vem av oss tittare ligger och funderar över hur förlorarna känner? Vem av oss tittare ägnar tid att reflektera över alla skador, ömmande skenben eller brutna händer? Vem tänker på hur en förlorare mår när han går och lägger sig? Vem tänker på de tävlandes familjer, som sitter och hoppas att deras man eller pappa inte blir alltför blåslagen?


Jag skäms ibland. För att jag glömmer bort alla som inte når toppen och vinner bältet. Trots att de tränat och slitit lika hårt som den som vinner. Jag prisar och hyllar vinnarna men försummar att se förlorarna som måste ta nya tag och börja om från början. Tusentals nya timmar. Jag får sällan veta vad som ligger bakom en förlust. De kanske bara haft en dålig dag, eller familjeproblem eller något så simpelt som en förkylning.


Alla som brutit näsan, fått en armbåge i ögat eller en spark i skrevet vet hur det känns. Men vi glömmer lätt att det är vardagsmat för de killar vi ser i oktagonen. Jag älskar MMA och måste ibland ta mig tid att tänka på de som aldrig vinner en titel. De som faktiskt gör sporten men aldrig får uppleva hur det känns att bli bäst. De som orkar komma tillbaka och ge oss tittare de fantastiska stunder vi har framför tv:n eller datorn. De är hjältar.




Av TXS - 1 september 2009 22:33

Vill Du läsa förra månadens inlägg så klicka i kalendern till höger eller HÄR.


Ovido - Quiz & Flashcards