UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 17 juli 2009

Av TXS - 17 juli 2009 00:43

Jag blir förbannad när jag ser bilden där Brock Lesnar går fram och trakasserar Frank Mir, trots att Lesnar just vunnit övertygande. Det är dålig stil och även om en ursäkt framfördes på presskonferensen så får bjässen ta och skärpa sig i framtiden. En tårdrypande berättelse om att han inte var den smartaste killen i skolan räcker inte. I UFCs historia har vi sett många exempel på att en förlust ska gnuggas in i ansiktet på förloraren, men det handlar oftast om gester och olika stöddiga uttryck på avstånd. Hur adrenalinstinn Lesnar än var efteråt så gick han över gränsen denna gång. Jag skiter i om han dissar Bud Light eller publiken och jag skiter i vad han tänker göra med sin fru när han kommer hem. Låt Frank Mir vara! Killen har spenderat tusentals timmar i träningslokalen och mår givetvis piss efter att ha blivit spöad. Mir har inte bara ont i kroppen efter en sådan match…


Så till fallet Henderson och den flygande avslutningen mot Bisping. Man fortsätter tills domaren stoppar matchen…Visst är det så. Det sitter förmodligen djupt rotat i en kille som Henderson. Jag klandrar honom dock nästan lika mycket som Brock Lesnar därför att det finns en problematik med denna form av hämndyttringar. Vad hade hänt om Bisping faktiskt inte rest på sig efter matchen och hur skulle det påverka sporten som helhet? Vi har ännu inte sett några riktigt allvarliga skador i UFC men sannolikheten att det ska hända ökar givetvis om man slår någon som redan är uppenbart försvarslös. Domaren har ett stort ansvar i dessa situationer men det måste också finnas någon slags hederskod och ansvar hos utövarna.

Henderson gjorde det han skulle, om än obefogat brutalt på slutet. Lesnar var helt enkelt väldigt osportslig gentemot Frank Mir efter matchen. Det som gör mig nästan mest irriterad med presskonferensen är hur Dana White besvarade frågan: "vart går gränsen för vad som är okej och inte okej?" Dana White svarar att han känner alla fighters och att de är bra killar. Det han egentligen gör är att han slingrar sig och snackar en massa skit! På mindre än en minut pratar han bort den faktiska frågeställningen. Lite senare under utfrågningen berättade han att Lesnar blivit uppläxad och skäms och att det blir en "rolig jävla presskonferens" om det händer igen. Jag förstår inte varför journalisterna inte pressade honom hårdare. Är han verkligen så farlig? Kalla mig gärna moralkärring, men Dana borde faktiskt ta ställning och svara på frågan. Han borde vara tydlig. Det är viktigt för sportens framtid.

Ovido - Quiz & Flashcards