UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg under oktober 2010

Av TXS - 24 oktober 2010 18:06

  

Jake Shields vs Martin Kampmann

Jake Shields presenterades som en före detta världsmästare. Vart då undrade säkert vissa? Namnet Strikeforce ville man tydligen inte ta i sin mun från UFC:s sida. Hur som helst så är Shields ett intressant tillskott till den redan täta welterviktsdivisionen i UFC. Han såg visserligen trött och slutkörd ut på grund av viktnedgången, men han kan verkligen konsten att grisbrottas. Det är inte roligt att se alla gånger men han vinner matcher tack vare de kvalitéerna. Jag hade tippat decision-seger för Shields och så blev det. 


Det jag inte förstår är vad i helskotta Kampmann sysslade med? Han försvarade sig jättefint mot takedowns och tog sig upp på fötter med lysande teknik. Han försökte till och med strypa ut Shields ett antal gånger. Kampmann ville ju ha en stående fight, och när han väl fick det så fattades modet eller kunnandet. Varför slog han inte och varför sparkade han inte? Slarvigt! Han fick precis det han ville och tog inte chansen. Det kändes nästan som att Kampmann var nöjd med att gå tiden ut och inte förlora så stort. Sedan kan man ju undra vilken domare som dömde 29-28 till Kampmanns fördel? En prima tvekamp var det trots allt. 


Om Jake Shields blir bekväm som welterviktare och slipper cutta så mycket vikt i fortsättningen kan han säkert hålla sig i toppen länge. Om han slår GSP? Knappast. GSP har ett övertag i alldeles för många avseenden. 


   Photos: UFC.com


Diego Sanchez vs Paulo Thiago

Diego Sanchez är tillbaka. I alla fall den aggressive och småtokige Sanchez som jag gillar. Borta är dock hans galna intåg med 'Yes'-vrålandet och hans smeknamn. Tydligen vill han inte kallas "Nightmare" längre? Sanchez och Paulo Thiago bjöd på galans "Fight of the Night", och det var sannerligen en härlig tornado av både teknisk och intensiv MMA. Jag applåderar. Paulo Thiago gjorde ingen besviken men räckte inte till mot Sanchez, som vann på enhälligt beslut.  


Thiago försökte med några D'Arce chokes och diverse kvalificerad jiu-jitsu, utan att kunna fånga sin motståndare. Båda två visade för övrigt framåtanda och breda register. Sanchez verkar ha hittat tillbaka till sin brottning och sin vilja att pressa framåt. Han är underbar att se i de situationerna. Nu får vi vänta och se vad som väntar härnäst för Sanchez och Thiago. De behöver emellertid inte skämmas för detta fältslag. Riktigt underhållande.  


Av TXS - 24 oktober 2010 16:57

  

Åh herregud. Jag är helt slut... UFC 121 är över och vi har en ny värdig mästare i tungvikt. Till största delen var det en fantastisk gala. Några besvikelser men också några ordentligt magnifika matcher. Cain Velasquez gjorde precis allting rätt och förtjänar verkligen det här. Även om jag hellre hade sett Brock vinna, så går det inte att ta någonting ifrån Velasquez. Absolut ingenting. Han regerade totalt i buren och visade sin storhet och sin fenomenala bredd som fighter. Sjukt imponerande.


Brock Lesnar kommer förhoppningsvis tillbaka snart, såvida han inte planerar att återgå till wrestling och hämnas på The Undertaker. Skämt åsido. Brock är en krigare och kommer att återvända till oktagonen som en bättre och klokare kämpe. Hans brister som MMA-artist blev smärtsamt uppenbara men jag tror inte att den skäggige vikingen ger upp i första taget. Det vore en stor förlust för alla UFC-fans. Hans karriär har bara sett sin början. 


Fler analyser och reflektioner kommer givetvis ikväll. UFC 121 var en tvättäkta pärs och nu måste jag pusta ut en stund. 


   Photos: MMAFighting.com

Av TXS - 24 oktober 2010 03:11


Då så. Omröstningen är avslutad och frågan var helt enkelt: vem vinner titelfighten i UFC 121? Brock Lesnar eller Cain Velasquez? 45.2 % tror att Lesnar vinner medan 52.4 % tror på Velasquez. 2.4 % tippar oavgjort.


Det förvånar mig trots allt att så pass många håller Velasquez som segrare. Det finns, i all sin enkelhet, något intressant i resultatet av omröstningen. Dels tror jag att det existerar en förhoppning om att David i slutändan besegrar Goliat. Dessutom var det länge sedan vi såg en nästintill komplett tungviktare som Cain Velasquez. Hos honom faller alla bitar på plats. Tekniken, ödmjukheten och den tysta inneboende vreden. Frågan är om han kan stå emot Lesnars storlek, brottarreflexer och råstyrka? Om några timmar vet vi.     

Av TXS - 23 oktober 2010 23:37

     


De preliminära fighterna är väl redan igång gissar jag. Låt oss ändå ta en snabbtitt på godbitarna där. Tungvikt är alltid tungvikt och obesegrade Jon Madsen från TUF 10 har en jättechans att spöa extremtatuerade veteranen Gilbert Yvel. Yvel har varit långt ifrån sitt forna jag i UFC, och gör garanterat sin sista fight i oktagonen om han inte vinner.


Sam Stout och Paul Taylor kan komma att bjuda på en riktigt sevärd fight. Det finns många kandidater till Fight of the Night-bonusen och denna lättviktsmatch ligger bra till. Lagom tekniskt, fasligt intensivt och mycket stake.


Svårbedömde Patrick Cote mot skojfriske Tom Lawlor är en ödesmatch. Både Cote och Lawlor har två raka förluster bakom sig. En förlust är oftast ingen förlust i UFC. Två raka förluster i UFC och man ligger risigt till. Tre raka förluster i UFC överlever nästan ingen, om man inte är en legend, och det är varken Cote eller Lawlor. Att segra blir exceptionellt angeläget för båda.  


TUF 11-segraren Court McGee går sin första riktiga UFC-match efter dokusåpan och möter Ryan Jensen. Det är alltid småkul att följa TUF-deltagarnas resa mot stjärnorna, även om de flesta aldrig når fram.   

Av TXS - 23 oktober 2010 14:23

  

Nu är det bara att vänta. Det ska bli otroligt spännande med UFC 121. Jag har lite svårt att uttrycka mig i stunder som dessa. Nervositet och förväntan blandas till en härlig soppa och man är tacksam över att få vara med. Fler osammanhängande tankar kommer under kvällens lopp...


Jag känner mig bekväm med mina förutsägelser om nattens gala. Om Cain Velasquez kan rida ut den första stormen och undvika att bli fastklämd under Lesnars muskelmassa, då kan det gå vägen för det latinamerikanska hoppet. Men jag börjar vackla och är långt ifrån säker på min sak. Båda två har sett lugna och samlade ut inför titelfighten. Frågan är om det blir en vild anstormning från någons sida eller om vi får se ett taktiskt rävspel? Snart får vi alla svar vi behöver. 


Jag har inte möjlighet att se galan live. Ledsamt men sant. Därför ska jag nu hålla mig långt borta från alla MMA-sidor på nätet, förutom min egen förstås. Efter förra galan, UFC 120, blev jag tidigt spoilad på matchen mellan Dan Hardy och Carlos Condit. Det ska inte få hända igen! Nu önskar jag alla en mycket trevlig natt och, om ni ska se galan i morgon, en trevlig morgondag. Vi ses då. Nu njuter vi av att vara MMA- och UFC-fans! 



Av TXS - 23 oktober 2010 08:33

Ovido - Quiz & Flashcards