UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 18 oktober 2010

Av TXS - 18 oktober 2010 19:00

  

Tillsammans med Chuck Liddell, Randy Couture och några till är Tito ”The Huntington Beach Bad Boy” Ortiz mer eller mindre ansvarig för min MMA-mani. Tito är en legend och en stor fd. mästare. Inget snack om saken. Från UFC 13 till UFC 66 regerade han. Ordentligt. Numera är dock Tito en kvarleva från det förflutna. Det känns som att fläskiga lönecheckar, naiva drömmar om förnyad ära och berömmelse samt eventuellt en stark kärlek till sporten håller honom kvar i MMA-svängen. 


Ortiz tillhör snarare Ken Shamrock-eran än det moderna etablissemanget med Shogun, Machida och grabbarna. Jag säger inte att han är helt chanslös på lördag mot Matt Hamill i UFC 121, men det blir ingen picknick kan jag nästan lova. Om Chuck Liddell fortfarande har en högernäve som kan sänka de flesta, så vad har egentligen Tito? En stor käft och ett glimrande förflutet. 


Vad tror ni? Varför fortsätter killen trots skador och risiga resultat på sista tiden? Är det gröna dollarsedlar eller berusningen av att kliva upp i oktagonen som hägrar? För inte kan han väl på allvar tro att han ska kunna konkurrera med dagens MMA-stjärnor i lätt tungvikt? Jag önskar trots allt kontroversernas man lycka till. Han har betytt mycket för mig och för hela MMA-epoken. 

Av TXS - 18 oktober 2010 16:58

   Bild från UFC.com


Jag känner att jag stundtals varit lite orättvis och osjysst mot Englands stolthet Michael Bisping. Jag vidhåller att han aldrig kommer att bli mellanviktsmästare i UFC, och knappast i någon annan viktklass heller. Men killen kämpar på bra och han har resultatet 10-3 i UFC. Det är mer än okej och bättre än de flesta. Han är därtill en rackare på att göra propaganda för sig själv. Det är en god egenskap i dagens mediasamhälle. Att Bisping skulle kunna nå en titelfight är inte helt osannolikt. Själv tror han att det krävs ytterligare en seger mot någon topprankad motståndare för att nå dit. Så här säger han om läget och om att eventuellt möta någon av Nate Marquardt eller Yushin Okami: 


"Jag vill inte möta förloraren i den matchen, jag har inget emot att möta vinnaren, men jag vill inte möta förlorare. Jag vill möta vinnare. Om någon just förlorat en match ger dom mig ingenting. Då är dom långt bak i kön.


"Jag måste bygga vidare på den här segern (mot Akiyama). Ytterligare en stor seger mot någon välkänd motståndare och jag förtjänar en titelfight. Men jag måste ha en stor seger till.


"Den enda fight jag förlorat i mellanvikt är mot Dan Henderson. Jag vet att det är kontroversiellt, men jag tycker att jag besegrade Wanderlei Silva".

Av TXS - 18 oktober 2010 12:43

Bild från UFC.com

Av TXS - 18 oktober 2010 12:37


Gabriel "Napao" Gonzaga (11-5 MMA, 7-4 UFC) har matchats hårt under sin UFC-karriär. Vad sägs om motståndare som Couture, Cro Cop, Werdum, Carwin och dos Santos. Medgångar har blandats med motgångar och Gonzaga har numera fått en roll som gatekepper i tungviktsdivisionen. I UFC 121 ska han försöka stoppa TUF 10-deltagaren och gröngölingen Brendan Schaub från att avancera vidare. 


Av TXS - 18 oktober 2010 04:19




Det finns fortfarande en del kvar att nysta i när det gäller UFC 120 i England. Men så snart Londongalan är dissekerad slängs man kvickt in i ett nytt äventyr. Denna gång är det mastodontspektaklet UFC 121: Lesnar vs Velasquez. Vi kommer att serveras ett av de frodigaste huvudkorten på länge:


Brock Lesnar vs Cain Velasquez - titelfight i tungvikt

Jake Shields vs Martin Kampmann - weltervikt

Diego Sanchez vs Paulo Thiago - weltervikt

Tito Ortiz vs Matt Hamill - lätt tungvikt

Gabriel Gonzaga vs Brendan Schaub - tungvikt


På lördag den 23:e oktober i Honda Center, Anaheim, Californinen är det dags. En MMA-högtid för alla MMA-dårar i sin allra renaste form. Rösta redan nu på den du tror vinner titelfighten i tungvikt. Omröstning i högerspalten.

Ovido - Quiz & Flashcards