UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 3 juni 2009

Av TXS - 3 juni 2009 09:52

När jag fick höra nyheten om Kevin "Kimbo Slice" Ferguson visste jag inte om jag skulle skratta elller gråta? Jag gjorde till slut lite av båda. Hade man plockat in honom i Super Hulk turneringen i Dream hade jag inte höjt på ögonbrynen, men detta? Jag letade således fram några av hans gamla fighter och insåg att killen definitivt kan slåss. Några högklassiga MMA-kunskaper är det emellertid inte fråga om. Jag har tidigare kommenterat den ibland lite för höga freakshow-faktorn i The Ultimate Fighter serien. Kimbo i TUF är ett exempel helt i linje med det resonemanget. Det är smarta killar som jobbar i UFC-fabriken och Kimbo kommer garanterat att dra tittare. Kommer han att vinna? Det vore högst osannolikt. Är det olämpligt att ta med Kimbo i TUF? Ja!, med tanke på de signaler det sänder ut till unga, om att man kan ta genvägen till UFC genom att streetfightas.


En tungviktssäsong ser jag dock fram emot i Ultimate Fighter och jag tror att det behövs just nu, när den viktklassen fn. inte ser så konkurrenskraftig ut. Hur man än vrider och vänder på det så kan man antingen älska eller hata UFCs senaste skamgrepp att ta in Kimbo i TUF. Vad skulle man då kunna säga till Dana Whites försvar? Jo, att sporten även kan utvecklas genom att experimentera och prova det mest osannolika och oprövade. UFC har blivit vad det är idag genom att börja på en "Kimbonivå". Nu är det tydligen dags att pröva det gamla konceptet igen...


Ovido - Quiz & Flashcards