UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 29 september 2010

Av TXS - 29 september 2010 15:02

  

Om UFCs tungviktsdivision har en tydlig skiljelinje mellan de fyra tyngsta namnen och resten av fältet, så är lätt tungvikt ett veritabelt getingbo där många aspirerar på titeln. Mästarbältet i lätt tungvikt har haft en tendens att ganska regelbundet byta ägare de senaste åren. Detta vittnar måhända om konkurrenskraften i divisionen. 


Jag tror att vi fortsättningsvis kommer att få se en öppen 205-divison där vad som helst kan hända. Lätt tungvikt innehåller just nu en fängslande mix av etablerade storfighters, gamla rävar, ungtuppar med högtflygande ambitioner och en och annan joker. 


På agendan står först och främst Matt Hamill mot Tito Ortiz i UFC 121. Tito är förmodligen slut som artist, men jag vill lyfta ett varningens finger för döve brottartalangen Hamill. Sedan smäller UFC på med kioskvältaren Lyoto Machida vs Rampage Jackson i UFC 123. Rafflande så det förslår och givetvis en viktig match i den absoluta toppen. Vidare kommer troligen en fight mellan Thiago Silva och Brandon Vera i UFC 125. Båda två har en del att bevisa och aktierna sjunker rejält för den som förlorar. Slutligen planlägger UFC att låta Shogun Rua försvara sin titel mot Rashad Evans någon gång under nästa år. 


Alla talar just nu om Ryan Bader och Jon Jones. Den stora frågan är om de kommer att få möta varandra härnäst? Bader och Jones är divisionens nya stora hot, och om jag känner UFC rätt så borde inte den matchningen bli verklighet. Inte än på ett tag i alla fall. Det mest troliga skulle vara att skilja dem åt för tillfället, dvs spara Bader vs Jones för att behålla relevansen för dem båda. Men man vet aldrig med Dana White och hans följeslagare. De är luriga typer och den här gången tror jag att UFC chockerar och faktiskt slänger upp Bader vs Jones. Till min stora glädje. 


Glöm inte bort den evigt unge Randy Couture, som enligt mig fortfarande är farlig och kan matchas mot vem som helst. Vi har dessutom Forrest Griffin och Rich Franklin utan motståndare just nu. Jag tror att det blir Griffin vs Franklin relativt snart och Couture kommer att få en överraskande motståndare i form av förloraren mellan Machida och Rampage. Sannolikt Rampage alltså. Räkna dock med omkastningar och otippade vändningar. Det brukar aldrig bli som man tror i UFC. 


Har jag glömt någon? Ja, jag har glömt Anderson Silva!

Ovido - Quiz & Flashcards