UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 14 september 2010

Av TXS - 14 september 2010 20:38

  

Man kan benämna matchen "Penn vs. Hughes 3" eller "Hughes vs. Penn 3". Det är valfritt. Rubriken jag valt speglar endast hur jag ser på dessa fighers. Matt Hughes kommer att besegra BJ Penn och det är inte säkert att det blir årets roligaste match. Det står 1-1 mellan dessa fighers. BJ vann i UFC 46 och Hughes vann i UFC 63. Nu tycker UFC uppenbarligen att det är dags för en gummimatch mellan de två legenderna i UFC 123. Jag är skeptisk. Självklart är det publikfriande men enligt mitt tycke inte särskilt intressant. Hughes har tre raka segrar mot riktigt hyfsade motståndare: Serra, Gracie och Almeida. Han skulle kunna ta sig närmare welterviktstoppen via ytterligare ett par betydelsefulla vinster. Och killen kan både avsluta en match och grinda sig till en seger. Jag tror att man räknat ut Matt Hughes lite för tidigt...


Jag förstår inte riktigt vad BJ Penn ska kunna vinna i och med denna match, förutom äran förstås? Underbarnet kan knappast utmana toppen i welterviktsdivisionen. Senast, i UFC 94, var han ju helt chanslös mot Georges St. Pierre! Han har dessutom två raka förluster mot en rörlig och teknisk lättviktare vid namn Frank Edgar. BJ borde ta sig samman och hitta tillbaka till sitt forna aggressiva jag och satsa i den division där han hör hemma. Lättvikt. 


  

Josh Barnett (26-5 MMA) ska vi nog inte glömma bort riktigt än. Nyligen skrev han på ett kontrakt med Strikeforce. "The Baby Faced Assassin", som eventuellt sänkte hela organisationen Affliction genom att dopa sig, har endast förlorat mot följande tre MMA-fighers: Mirko "Cro Cop" Filipovich gånger 3, Big Nog och Pedro Rizzo. Vi snackar alltså om en rätt farlig mixed martial artist. Det ska bli riktigt roligt att se honom i världens näst bästa tungviktsdivision. Vi har alltså eventuellt Fedor vs. Barnett, Overeem vs. Barnett och Werdum vs. Barnett att se fram emot. Det tackar inte jag nej till i alla fall. Sen är det tyvärr så att hans dopingrykte kommer att följa med honom ett bra tag till...

Ovido - Quiz & Flashcards