UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 1 april 2012

Av TXS - 1 april 2012 00:00



Jag har funderat på att skriva det här inlägget ganska länge, och nu anser jag att tiden är mogen. Under många år har jag varit ett stort fan av MMA i alla dess former. Den tiden är nu förbi. Jag har helt enkelt tappat intresset för denna företeelse som vissa kallar sport. Nu får det vara nog.

MMA varken underhåller eller fängslar mig längre. Detta beror till stor del på att det inte finns några intressanta fighters nuförtiden. Dessutom är de flesta galor som anordnas i dagsläget av mycket låg kvalitet. MMA har blivit innehållslöst och tvivelaktigt.   

Under de senaste åren har MMA debatterats flitigt i media. Vissa är för och vissa är emot. Jag har tidigare tillhört de som tycker att MMA är en seriös sport. Nu har jag ändrat inställning, och det är inte konstigare än att folk ändrar sin politiska ståndpunkt under livets gång. Jag kan helt enkelt inte stödja MMA-rörelsen längre. 

MMA handlar egentligen bara om oprovocerat våld. Det finns inga, eller otillräckliga, regelsystem och de allra flesta MMA-klubbar ute i landet är rena plantskolor för huliganer och våldsverkare. Jag har insett att det nästan inte existerar några positiva konsekvenser av MMA-utövande. Hur kan två personer som slår och misshandlar varandra vara lagligt överhuvudtaget undrar jag? Jag ser inga hållbara argument för att låta MMA finnas kvar, varken i tävlings- eller motionssammanhang. 

Det kanske verkar märkligt att jag helt plötsligt blivit en MMA-motståndare. De medicinska bevisen talar dock sitt tydliga språk, och om man tänker efter är MMA en avart som enbart handlar om negativa känsloyttringar. Att slåss i en bur kan knappast vara sunt. Både svenska och internationella utövare har för övrigt relativt långt kvar tills de kan kallas riktiga idrottsmän eller idrottskvinnor.

Bannlys detta eländiga fenomen – förbjud MMA nu! 

Ovido - Quiz & Flashcards