UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Direktlänk till inlägg 7 maj 2012

UFC on Fox 3 i backspegeln

Av TXS - 7 maj 2012 21:09


Kvällens sämsta detalj
Det här är en bagatell, men det hemska Fox-introt med robotar som slåss är inte fräscht. Tankarna går osökt till världens sämsta tv-program "Monster knockouts" som går på TV4 Sport. Snälla Fox, ta bort den infantila Transformers-imagen. De flesta som kollar på UFC är vuxna människor. 


Kvällens vildhjärna
Alan Belcher hoppade bokstavligt talat ner i lejongropen när han bestämde sig för att leka med Palhares på marken. Modigt, dumdristigt och underbart kaxigt. Sådana fighters uppskattar jag. Belcher har fyra raka segrar nu och snacket om titelfight är inte långt borta. Dessutom lärde jag mig en ny BJJ-teknik: banana spliten.


Kvällens hatkärlek
Jag gillar ingen av Diaz-bröderna. Men jag kan inte låta bli att gå igång på deras provokativa stil. Nate var helt fenomenal i lördags. Riktigt skarp. För fyra år sedan avskydde jag bröderna Diaz, nu står jag och vacklar, och ni som läser min blogg 2016 kommer antagligen att märka att jag då blivit ett Diaz-fan. Hardcore style. Den som lever får se. 


Kvällens ställningstagande 
Kommentatorn Joe Rogan blir ständigt kritiserad av MMA-journalister. Rogan sägs vara för personlig, för elak, för partisk, för pårökt och för plump. Senast fick han kritik för sina anmärkningar om Jim Millers tunga (när Miller blev utstrypt av Nate Diaz). So what, säger jag! Han älskar MMA och han är insatt. MMA är en sport där personliga åsikter är A och O. Att Rogan extraknäcker som programledare för larviga Fear Factor stör mig lite, men på det stora hela diggar jag killen. Är jag ensam om det? 


Kvällens trötthetspris
Det går till mig, TXS. Jag brukar nästan alltid kolla på underkortet. Denna gång har jag dock inte hunnit på grund av jobb, jobb, träning och för lite sömn. All work and no play makes TXS a dull boy.


Kvällens frågetecken
Att ge Johny Hendricks en titelmatch känns orimligt just nu. Jag har svårt att sätta fingret på hur bra den där Hendricks egentligen är? I lördags tillfogade han Koscheck en och annan ansiktsdefekt, men hela prestationen var långt ifrån imponerande. Jag tror till och med att Hendricks själv var en smula överraskad att han vann matchen. Låt Hendricks möta vinnaren mellan Ellenberger vs. Kampmann, dvs. Ellenberger. 


Kvällens striker
Lavar Johnson ser bra ut i klinchen och i vilda läderstormar. Hans markförsvar är däremot häpnadsväckande ineffektivt. Man måste röra sig i underläge, och Johnson ska nog tacka gudarna att Pat Barry inte är en BJJ-virtuos. Lavar Johnson har kraft och snabbhet i sina händer. Jag skulle dock bli väldigt förvånad om han lyckas avancera in i topp-tio-sammanhang.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TXS - 4 mars 2013 19:39


"The Axe Murderer" Wanderlei Silva. En av årets bästa matcher. Och kanske tidernas hårdaste MMA-snubbe. Kungen lever!  ...

Av TXS - 1 februari 2013 20:23


  Lördagen den 2:a februari är det dags för stor UFC-gala i Las Vegas. En titelfight i fjädervikt kombineras med Alistair Overeems återkomst och en massa annat kul. José Aldo vs. Frankie Edgar – Titelfight i fjädervikt Den här m...

Av TXS - 30 januari 2013 22:55


En legend tackar för sig Pride- och tillika UFC-legenden Quinton Jackson gjorde med största sannolikhet sin sista match i oktagonen i lördags. Troligen gjorde han också sitt sista framträdande i betydelsefulla MMA-sammanhang. Visst finns möjligh...

Av TXS - 25 januari 2013 20:37

Titelfight i flugvikt, ödesmatch i lätta tungvikten och tillspetsad lättviktsaction. Där har ni lördagens UFC on FOX: Johnson vs. Dodson. Kom ihåg att det här kan vara sista gången vi får se Quinton "Rampage" Jackson i relevanta MMA-sammanhang....

Av TXS - 21 januari 2013 02:31


Thiago Tavares vs. Khabib NurmagomedovDet ryska fenomenet Nurmagomedov stegade upp på invägningspodiet iklädd en anskrämlig pälsmössa samt en t-shirt som förkunnade att "if sambo was easy it would be called jiu jitsu". Kaxigt och härligt i största al...

Ovido - Quiz & Flashcards