UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Direktlänk till inlägg 7 maj 2012

Analys efter UFC on Fox: Diaz vs. Miller

Av TXS - 7 maj 2012 08:19


Huvudkortet på UFC on Fox 3 var mycket bra. Jag gillar sändningarna på Fox, förutom den där Transformers-liknande animationen som dyker upp ibland. Vi fick se några ordentliga styrkebesked och jag är mäkta imponerad av åtminstone två av kvällens fighters. Vi tar och analyserar vad som hände i East Rutherford, New Jersey. 


Nate Diaz vs. Jim Miller
Jag skrev tidigare att lillebror Diaz inte är mästarmaterial. Det står jag fast vid, även om jag inte är lika bergsäker som tidigare. Man kan inte bli annat än överväldigad av Stockton-grabbens prestation. Nate har länge levt i skuggan av Nick, men det är definitivt slut med det från och med nu. Diaz boxning är provocerande, svårhanterlig och träffsäker. Hans haka är av yppersta kvalitet och hans clinch och nedtagningsförsvar håller hög nivå. Dessutom behärskar han brasiliansk jiu-jitsu bättre än de flesta. Diaz är inte komplett, men när han får utrymme har han den sortens tekniker som kan förbrylla alla i 155 pounds.


Nu ska Nate Diaz möta vinnaren mellan Ben Henderson och Frank Edgar. Det är förståeligt ur ett publikfriande perspektiv och helt okej för mig. Vi vet sedan tidigare att Diaz har problem med starka brottare, men man begår tydligen ett stort misstag om man räknar ut Nathan Diaz på förhand. Jag kan emellertid tycka att en match mot Anthony Pettis hade varit på sin plats innan en titelmatch blir aktuell. 


Josh Koscheck vs. Johny Hendricks
Som väntat blev det en jämn och sluggerbetonad tillställning mellan dessa welterviktare. Jag är verkligen inte imponerad på något plan. Hendricks kom ingenstans med sina nedtagningsförsök och boxningen var lättläst, fantasilös och nästan desperat. Koschecks ansikte var visserligen sargat, vilket tyder på att Hendricks träffade ordentligt vid några tillfällen. Men mer än så var det inte. Domarna dömde split decision till Hendricks fördel. Jag håller inte med. I och med nedtagningen i slutet av tredje ronden tycker jag att vågskålen vägde över för Kos. 


Den här matchen bevisade egentligen bara två saker; att Koscheck är i hopplös limbo och att Johny Hendricks inte är redo för en titelmatch. Jag hoppas att UFC inser detta och testar "Big Rig" ytterligare. En match mellan Hendricks och vinnaren av Ellenberger vs. Kampmann ser jag nästan som en självklarhet.


Rousimar Palhares vs. Alan Belcher 
Tillsammans med Nate Diaz var Alan Belcher galans lysande stjärna. Detta var ännu ett bevis på att mellanvikts-divisionen lever och frodas. Nu är det dags att ta fram superlativen och låta dem hagla likt konfetti över Belcher. En sådan djärv och potent insats hade jag inte väntat mig av "The Talent". Man måste vara en självmordspilot för att gå in i benlåsdueller med Palhares, men Belcher använde teknik och självförtroende för att slingra sig ut. 


Vi fick se några märkliga och intressanta markpositioner i början av matchen, och man kan bara berömma Belcher för hans kreativitet. Det här var en stor seger för MMA-talangen från Biloxi, Mississippi. Jag lyfter på hatten för hans oresonliga avslut med ground and pound. Nu finns det mängder av roliga matcher att göra med Alan Belcher. Jag ser två alternativ framför mig, och tippar därför att han får möta vinnaren mellan Michael Bisping vs. Tim Boetsch eller vinnaren mellan Mark Muñoz vs. Chris Weidman. 


Pat Barry vs. Lavar Johnson 
Underhållande tungviktsaction där Barry försökte tappert med lowkicks, slagattacker, marktekniker som mount, sidecontrol, knee on belly och americana. Allt utan större framgång. Det var istället store Lavar Johnson som sakta men säkert tog kommandot med sina Scudmissiler till slag. Johnson är inte alls bekväm i underläge på marken, submissionförsvaret verkar rudimentärt och det kan bli tufft mot divisionens skickliga brottare. Men när han får pressa motståndaren mot buren med sina uppercuts och smattrande haymakers är han hänsynslös som en rumänsk envåldshärskare. Jag skulle vilja se Lavar Johnson mot Shane Carwin eller mot vinnaren av Hunt vs. Struve. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TXS - 4 mars 2013 19:39


"The Axe Murderer" Wanderlei Silva. En av årets bästa matcher. Och kanske tidernas hårdaste MMA-snubbe. Kungen lever!  ...

Av TXS - 1 februari 2013 20:23


  Lördagen den 2:a februari är det dags för stor UFC-gala i Las Vegas. En titelfight i fjädervikt kombineras med Alistair Overeems återkomst och en massa annat kul. José Aldo vs. Frankie Edgar – Titelfight i fjädervikt Den här m...

Av TXS - 30 januari 2013 22:55


En legend tackar för sig Pride- och tillika UFC-legenden Quinton Jackson gjorde med största sannolikhet sin sista match i oktagonen i lördags. Troligen gjorde han också sitt sista framträdande i betydelsefulla MMA-sammanhang. Visst finns möjligh...

Av TXS - 25 januari 2013 20:37

Titelfight i flugvikt, ödesmatch i lätta tungvikten och tillspetsad lättviktsaction. Där har ni lördagens UFC on FOX: Johnson vs. Dodson. Kom ihåg att det här kan vara sista gången vi får se Quinton "Rampage" Jackson i relevanta MMA-sammanhang....

Av TXS - 21 januari 2013 02:31


Thiago Tavares vs. Khabib NurmagomedovDet ryska fenomenet Nurmagomedov stegade upp på invägningspodiet iklädd en anskrämlig pälsmössa samt en t-shirt som förkunnade att "if sambo was easy it would be called jiu jitsu". Kaxigt och härligt i största al...

Ovido - Quiz & Flashcards