UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 10 november 2010

Av TXS - 10 november 2010 13:28

  

  


Nate Marquardt vs Yushin Okami - mellanvikt

Huvudmatchen på Tysklandsgalan gäller vem som blir näste man att utmana om titeln i mellanvikt. Mot Anderson Silva eller Vitor Belfort. Inga konstigheter så här långt, förutom att Marquardt - Okami är den enda relevanta matchen på hela galan. Trist, men man får väl hoppas på att övriga matcher bjuder på spektakulära avslut eller sofistikerade krig. 


Det jag undrar mest av allt är egentligen om Nate "The Great" ska utradera alla tvivel och visa hur förödande han kan vara. Får han själv bestämma kommer han att vilja boxas och leverera en och annan spark samt knän. Nate gillar att styra sina fighter och han gör det alldeles utmärkt när han är som bäst. Han vill absolut inte hamna på rygg och tvingas kämpa underifrån. Där har Nate Marquardt sitt svagaste game.


Okami är mångsidig och kan definitivt matcha de bästa i stående fighting. Jag tror dock att japanen kommer att vara väldigt förutsägbar och köra på säkra kort. Alltså satsa på nedtagning och dominera från topposition. Den som lyckas styra matchbilden kommer också att ta hem segern. Jag hejar på Marquardt men tror att Okami vinner på beslut.


Jorge Rivera vs Alessio Sakara - mellanvikt 

Visserligen har både Rivera och Sakara vunnit sina tre senaste matcher, men det gör inte denna fight mer signifikant för det. Underhållande - javisst. Av central betydelse för UFC:s mellanvikt? Nja. De är veteraner som krampaktigt håller sig kvar på hyfsad nivå. De behärskar också stora delar av MMA-spelet och denna fight kan i bästa fall bjuda på ett dramatiskt avslut. Låt mig gissa på en TKO-seger för Alessio Sakara i en stökig och bökig slugfest.


Dennis Siver vs Andre Winner - lättvikt 

Tysken är kompakt, stark, intensiv och gillar att thaiboxas. Ibland hamnar dock tekniken på sniskan mitt i alla grova attacker. Siver slår hårt men tenderar att vara stel i axelpartiet och bli lättläst. Då har Andre Winner betydligt snyggare teknik när det gäller boxning och rörelsemönster. Djuriska angrepp mot graciöst finlir i en fight som troligtvis kommer att utspelas stående. Den som lyckas ta hem en nedtagning per rond har stora chanser att vinna ett beslut. Jag tror att vinnaren heter Winner. 


Amir Sadollah vs Peter Sobotta - weltervikt

Jag förväntar mig att Sadollah plockar fram sina stundtals dolda talanger och dominerar denna fight. Han behöver en seger där han får köra över sin motståndare och visa upp sin begåvning. Med sparkar, slag och proper grappling kan det bli så på lördag. Sobotta är en underkorts-fighter så det sjunger om det. Kvällens skräll blir det om tysken lyckas överraska. 


Krzysztof Soszynski vs Goran Reljic - lätt tungvikt

En gång i tiden var jag ung och dum (läs: för knappt två år sedan). Då trodde jag faktiskt att "The Polish Experiment" skulle kunna bli något att räkna med. Nu vet jag bättre. Han är trots allt en sevärd fighter som krigar och sluggar. Någon MMA-auktoritet verkar han aldrig bli, den gode Soszynski. Reljic är ännu en underkorts-fighter som kommer att få det mödosamt på lördag. Reljic kommer inte kunna boxa ut Soszynski, så varför inte testa lite jiu-jitsu på polackens stora armar? Jag tror på seger för K.S via ångvältstaktiken.  



Ovido - Quiz & Flashcards