UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Direktlänk till inlägg 5 december 2012

Granskning inför UFC on FOX: Henderson vs. Diaz

Av TXS - 5 december 2012 15:54



Nu är det nära. På lördag går Alexander Gustafsson sin viktigaste match i karriären. I Seattle mot kampsportslegenden Shogun Rua. Det blir en nagelbitare som heter duga. Dessutom innehåller galan en titelfight i lättvikt samt B.J Penns återkomst. Goose bumps. 

Mike Swick vs. Matt Brown – Weltervikt 
Upplagt för blodvite när två ojämna men aggressiva UFC-trotjänare möts. Både Swicks och Browns karriärer har haft studsbollsliknande kurvor. Det här är inte superrelevant, men det kan definitivt bli dramatiskt. Båda två trivs bäst stående, men den som troligen tar matchen till marken är Mike Swick. Mitt tips är att "Quick" Swick vinner på submission i andra ronden. 

B.J Penn vs. Rory MacDonald – Weltervikt 
Jag dyrkar den här matchningen. Gammal räv möter ungt löfte och prestigemätaren riskerar att slå i botten. För legenden B.J blir det här en comeback efter drygt ett år som pensionär. Kan Penn verkligen konkurrera med den nya tidens toppfighters? Ett som är säkert är att man aldrig ska underskatta Penns genialitet som MMA-utövare. Hawaiianens karriär är kantad av titlar och klassiska oktagonuppgörelser. Jag har aldrig varit något B.J Penn-fan. Tvärtom. Men jag respekterar honom storligen för hans formidabla teknik. På lördag får vi se om hans naturbegåvning håller mot welterviktsdivisionens kanske mest hypade fighter. 

Kanadensaren MacDonald har 4-1 i UFC, han tränar med GSP, och vi känner alla till Penns duster med Georges St-Pierre. Men MacDonald är också en av de mest spännande ynglingarna i UFC. Han spås en lysande framtid och vid 23 års ålder har han framtiden för sig. Rory har egentligen allt. Han har dock inte Penns rutin och självklara förnimmelse för sporten. Rory MacDonald kommer garanterat att utnyttja sitt stora räckviddsövertag i boxningen, och jag är tämligen säker på att Rory vill brotta till sig en topposition på mattan. Mitt tips är att han gör ungefär som GSP gjorde mot Penn på UFC 94. B.J Penn är känd för att vara svår att slå ut, men jag tror att MacDonald vinner i tredje ronden med hjälp av armbågar och ground and pound. 

Maurício Rua vs. Alexander Gustafsson – Lätt tungvikt
Nu jävlar är det dags. Sveriges klarast lysande stjärna på MMA-himlen ska möta institutionen och legendaren Shogun Rua. Shogun bankade Rampage gul och blå med soccer kicks i Pride 2005 och Shogun kvaddade Ricardo Arona i Pride 2005. Shogun var själva definitionen av offensiv och stridslysten MMA under några års tid. Nu ska han möta en svensk från Arboga i Sverige. Man måste nästan nypa sig själv i armen för att försäkra sig om att man inte drömmer. 

Tillsammans med Wanderlei Silva var Shogun Rua min absoluta favorit i Pride. I Japan gjorde Shogun saker som man aldrig sett förut i en MMA-ring. Han var oöverträffad när det gäller killer instinct. När Shogun sedermera kom till UFC 2007 var magin till viss del bortblåst. Men bara till viss del, för Shogun knockade Chuck Liddell, han knockade Machida och vann titeln i lätt tungvikt och han gick en av världshistoriens bästa MMA-matcher mot Dan Henderson. 

Jag kommer inte att underskatta Shogun Rua på lördag. Då vore jag en idiot. Förutom mästerlig muay thai har Shogun även solid brottning och BJJ. Det får man inte glömma bort. Jag tror dock att två andra faktorer kommer att avgöra Shoguns öde. Hunger och kondition. Dessutom utvecklas Alex hela tiden. Det gör faktiskt inte Shogun Rua. 

Alexander Gustafsson känns så självklar i rollen som MMA-stjärna. Trots sin ringa ålder har han en sällsynt trygghet i sitt game. Därutöver har Alex ett förtroendeingivande lugn och en sund inställning till sporten. Jag är helt enkelt imponerad av den långe MMA-talangen från Svea rike. 

I UFC har vi sett Alexander Gustafsson knocka tre motståndare och strypa ut två. Senast i Globen visade han upp en delvis ny sida. Mot Thiago Silva fick vi se hur Alex jobbade metodiskt och smart. En taktisk fullträff. För att vinna i Seattle tror jag att Alex ska jobba med att systematiskt bryta ner Shogun Rua. Alex ska utnyttja räckvidden, boxa på avstånd, jobba med fotarbetet och undvika att bli träffad av låga sparkar. Om Shogun skulle krokna mot slutet av matchen ska Alex givetvis sätta in dödsstöten. Det vore något det. 

Jag är mest orolig för att Alex ska slarva och bli överrumplad av en slagattack från Shogun. I övrigt har jag fullt förtroende för Alex klinch och nedtagningsförsvar. Mitt tips är att Shogun tar kommandot inledningsvis. Men Alex kommer succesivt att vinna mark och någonstans i tredje ronden inser brassen att svensken är för stark och för skicklig. Det är inte fel att tippa Gustafsson på decision. Men jag tror och hoppas att Alex släpper loss sin förintelseförmåga. I tredje ronden. Mot burnätet. Med knän och dödligt träffsäkra knytnävar. "The Mauler" på TKO alltså. Underbart. 

Benson Henderson vs. Nate Diaz – Titelfight i lättvikt 
Galans huvudmatch innehåller en Diaz-broder, och då går ingen säker. Varken före, under eller efter matchen. Nate Diaz har en brokig UFC-historik, men vi vet att hans skarpsinniga boxning och hans submissions kan sätta griller i huvudet på vem som helst. För närvarande har Diaz tre raka vinster i UFC. Jag tror att hans största chans är att boxas sjövilt och sedan försöka överraska med någon form av lås. 

Regerande mästaren Ben Henderson är ett fysmonster som vunnit sina fem senaste matcher på decision. Med förnämlig mångsidighet, fotarbete och ett instinktivt brottardriv kommer Benson att kunna styra denna kamp. Förr eller senare söker han sig troligen till ett överläge på marken. Det finns en viss risk att Henderson ligger och bevakar situationen, och fokuserar mer på att undvika Diaz lås och strypningar än att försöka avsluta. 

Jag trodde aldrig att jag skulle yttra följande ord, men jag hoppas nästan att Nate Diaz vinner i Seattle. Det skulle skaka om hela lättviktsdivisionen på ett hälsosamt sätt. Det skulle vara sensationellt och omtumlande. Mitt tips är emellertid att Benson Henderson vinner på enhälligt domslut.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TXS - 4 mars 2013 19:39


"The Axe Murderer" Wanderlei Silva. En av årets bästa matcher. Och kanske tidernas hårdaste MMA-snubbe. Kungen lever!  ...

Av TXS - 1 februari 2013 20:23


  Lördagen den 2:a februari är det dags för stor UFC-gala i Las Vegas. En titelfight i fjädervikt kombineras med Alistair Overeems återkomst och en massa annat kul. José Aldo vs. Frankie Edgar – Titelfight i fjädervikt Den här m...

Av TXS - 30 januari 2013 22:55


En legend tackar för sig Pride- och tillika UFC-legenden Quinton Jackson gjorde med största sannolikhet sin sista match i oktagonen i lördags. Troligen gjorde han också sitt sista framträdande i betydelsefulla MMA-sammanhang. Visst finns möjligh...

Av TXS - 25 januari 2013 20:37

Titelfight i flugvikt, ödesmatch i lätta tungvikten och tillspetsad lättviktsaction. Där har ni lördagens UFC on FOX: Johnson vs. Dodson. Kom ihåg att det här kan vara sista gången vi får se Quinton "Rampage" Jackson i relevanta MMA-sammanhang....

Av TXS - 21 januari 2013 02:31


Thiago Tavares vs. Khabib NurmagomedovDet ryska fenomenet Nurmagomedov stegade upp på invägningspodiet iklädd en anskrämlig pälsmössa samt en t-shirt som förkunnade att "if sambo was easy it would be called jiu jitsu". Kaxigt och härligt i största al...

Ovido - Quiz & Flashcards