UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 20 november 2012

Av TXS - 20 november 2012 01:44


Georges St-Pierre vs. Carlos Condit
Det kan inte vara lätt att heta Georges St-Pierre. Alla förväntar sig att han ska gå in i buren och dominera. Alla förväntar sig att han ska vara ett par snäpp bättre än alla andra. Alla räknar med att han ska vinna. Det måste vara ett oerhört tungt ok att bära. Men han gör det med bravur och visst fan vinner han. Ganska överlägset också. 


Jag anser att GSP levererade i Montreal. Konditions- och fysikmässigt har han alltid varit ett föredöme, och i lördags var inget undantag. Brottningen, som på senare år blivit hans mest utmärkande drag, var lika krass och effektiv som vanligt. Vidare tycker jag att GSP hade ett aggressivt driv i boxningen. Han backar aldrig undan. Vänsterjabben når långt och han använder ofta boxningen i syfte att förbereda nedtagningarna. Det är endast en detalj i GSP:s game som jag stör mig på: högerhanden. Den var inte kanonkulesnabb, inte ens i början av matchen. Dessutom ser man sällan att han slår en s.k överhandshöger. Med risk för att låta småaktig, men jag önskar ibland att St-Pierre hade en Chuck Liddell-slägga. Ett loopande mördarslag. 


I Kanada är GSP en nationalhjälte. I resten av världen är han en MMA-konung. För mig är Georges St-Pierre den största. En GSP-kritiker skulle likväl säga att han fortfarande inte kan avsluta en match. Att han är tröttsam att titta på. Att han gått sju raka matcher utan det där lilla extra som t.ex Anderson Silva bjuder på. Det enda man kan konstatera är att GSP vinner och att han är totalt överlägsen i sin viktklass. Det räcker långt i min bok. 


Jag har läst en grej på internet. Det sägs att Georges St-Pierre eventuellt ska möta Anderson Silva nästa gång. Vi får vänta och se om nätsurret stämmer. GSP vs. Silva borde vara alla MMA-älskares våta dröm, men personligen är jag tveksam. Mest för att det troligen blir en catchweight-match i 178 Pounds. Och jag ogillar catchweight. Därutöver finns ett par welterviktare som GSP bör möta: Johny Hendricks, Nick Diaz och möjligtvis Rory MacDonald. Men okej, en supermatch mellan welterviktsmästaren och mellanviktsmästaren kommer att bli det största som UFC någonsin gjort. Det är naturligtvis svårt att förneka attraktionskraften i detta gigantmöte. Jag tror att min tveksamhet till GSP vs. Silva till viss del beror på att jag är rädd. Rädd för att min idol ska förlora. 


Carlos Condit gjorde en bra match. Han utmanade och stretade emot, och i början av tredje ronden sänkte han GSP med en oväntad huvudspark. Condit har underbar teknik och skön inställning. Trots att han stundtals simmade i sitt eget blod så eggade han på publiken. Jag gillar karln skarpt. 


Martin Kampmann vs. Johny Hendricks 
Tolv sekunder mot Fitch, en skitmatch mot Koscheck och nu 46 sekunder mot Kampmann. "Skägget" Hendricks är ojämn, men han kan uppenbarligen det här med att slå duktiga killar till marken. I UFC har han 9-1 och fem raka segrar för tillfället. Kör man över Kampmann i en contendermatch är det klart som korvspad att man ska ha en titelmatch. Jag tror förvisso att GSP kommer att plocka isär Johny Hendricks som en billig byggsats, men Hendricks har det där maffiga klippet i nävarna som aldrig bör underskattas.

Ovido - Quiz & Flashcards