UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2010

Tre fighter att minnas

Av TXS - 16 augusti 2010 19:56

  

Det har hänt mycket i MMA-världen sedan i maj. Alldeles för mycket för att ens försöka göra en sammanfattning. Jag väljer därför att plocka ut tre händelser som jag anser sticker ut från mängden. Den första är titelmatchen i mellanvikt mellan Anderson Silva och Chael Sonnen. Äntligen fick vi se Silva bli ordentligt pressad. Jag, och säkert många andra, knöt näven i soffan och hoppades innerligt att Sonnen skulle vinna. Det var som att någon hällde en hink kallt vatten över mig när Silva fångade Sonnen i en triangel, med bara någon minut kvar av matchen dessutom. Chael Sonnen gjorde en heroisk insats och bevisade att Anderson Silva definitivt kan besegras. Jag har tidigare sagt att Sonnen är en tråkig fighter, och det står jag fast vid. Men han förtjänar verkligen allt beröm som går att uppbåda. 


  

Jag älskar tungvikt. Det innebär per automatik att matchen mellan Brock Lesnar och Shane Carwin var en högtidsstund för mig. Och vilken match det sedan blev! Det är lika bra att erkänna; jag räknade ut Brock i mitten av första ronden. Dessutom hade jag vissa problem att veta vem jag skulle hålla på. Å ena sidan ville jag se Carwin piska upp den uppblåsta wrestlern från landet. Å andra sidan kunde jag inte förneka min fascination för store starke Brock. Nu bevisade Lesnar att han är en aning strykrädd, men samtidigt en helt enorm fighter. Jag tror att han kommer att lära sig mycket av matchen mot Carwin och att vi sannolikt lär få se honom i toppen av UFC:s tungviktsdivision under lång tid framöver. Det är ingen dum tid att vara ett fan av UFC och tungvikt just nu...


  

Förr eller senare skulle det hända. Den siste kejsaren kunde omöjligt fortsätta vinna i all evinnerlighet. Nu kom förlusten alla väntat på (?) mot brasilianaren och tillika jiu-jitsu-experten Fabricio Werdum. Det dröjde endast 1.09 in i första ronden innan Fedor fastnade i en triangel/armbar. Jag vet inte riktigt vad jag känner? Är detta slutet på Fedor Emelianenkos storhetstid? Troligen inte. Gör förlusten mot Werdum att det blir mindre troligt att vi får se Fedor i UFC? Förmodligen. Rykten om att Fedor ska skriva på för ytterligare ett antal matcher med Strikeforce har florerat. Det kan visserligen bli spännande att så småningom få se Fedor vs. Overeem, men det känns som att chanserna att få se Fedor i UFC blir allt mindre och mindre. Han blir knappast yngre eller bättre med åren heller, den gode Fyodor Vladimirovich Yemelyanenko. Men han är trots allt den kanske störste fightern någonsin!?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TXS - 4 mars 2013 19:39


"The Axe Murderer" Wanderlei Silva. En av årets bästa matcher. Och kanske tidernas hårdaste MMA-snubbe. Kungen lever!  ...

Av TXS - 1 februari 2013 20:23


  Lördagen den 2:a februari är det dags för stor UFC-gala i Las Vegas. En titelfight i fjädervikt kombineras med Alistair Overeems återkomst och en massa annat kul. José Aldo vs. Frankie Edgar – Titelfight i fjädervikt Den här m...

Av TXS - 30 januari 2013 22:55


En legend tackar för sig Pride- och tillika UFC-legenden Quinton Jackson gjorde med största sannolikhet sin sista match i oktagonen i lördags. Troligen gjorde han också sitt sista framträdande i betydelsefulla MMA-sammanhang. Visst finns möjligh...

Av TXS - 25 januari 2013 20:37

Titelfight i flugvikt, ödesmatch i lätta tungvikten och tillspetsad lättviktsaction. Där har ni lördagens UFC on FOX: Johnson vs. Dodson. Kom ihåg att det här kan vara sista gången vi får se Quinton "Rampage" Jackson i relevanta MMA-sammanhang....

Av TXS - 21 januari 2013 02:31


Thiago Tavares vs. Khabib NurmagomedovDet ryska fenomenet Nurmagomedov stegade upp på invägningspodiet iklädd en anskrämlig pälsmössa samt en t-shirt som förkunnade att "if sambo was easy it would be called jiu jitsu". Kaxigt och härligt i största al...

Ovido - Quiz & Flashcards