UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2012

Analys efter UFC 150: Henderson vs. Edgar

Av TXS - 13 augusti 2012 19:38

 
Vi lägger UFC 150 till handlingarna. Jag var skeptisk till matchkortet innan galan och jag är återhållsam med lovorden efter galan. Det fanns några ljuspunkter, men jag är långt ifrån berusad av lycka. En tillställning som jag knappast kommer att se om och om igen. Däremot är jag hyfsat nöjd med min granskning inför UFC 150.


Benson Henderson vs. Frankie Edgar
När det gäller UFC:s lättviktsdivision har jag redan börjat titta framåt. Det finns ett gäng utmanare som är både hungriga och underhållande att titta på. Jag talar om Nate Diaz, Donald Cerrone, Anthony Pettis och förhoppningsvis Gilbert Melendez så småningom. Och vem vet, kanske kan Diego Sanchez hitta rätt i sin nygamla roll som lättviktare? 


Helgens titelmatch då? Det var jämnt skägg och intelligent MMA i fem svettiga ronder. En våt dröm för den som älskar strategisk avståndsboxning och en ångestladdad gastkramning för vissa andra. Jag trodde faktiskt att vi skulle få se Edgars arm höjas efter matchen. Nu blev det istället en knapp split decision-seger för regerande mästaren Benson Henderson. Jag är inte ett dugg avundsjuk på de stackare som agerade poängdomare. 


Nu är Bendo redo att gå vidare och författa nya kapitel i sin MMA-saga. Nästa motståndare heter Nate Diaz, och vi vet att ingen går säker när Diaz-bröderna är i farten. Det blir en titelfight att se fram emot. För Edgars del är framtiden höljd i dunkel. Antingen kan han fortsätta i lättvikt, men då är uppförsbacken både lång och full av enerverande farthinder. Eller också bantar han ner sig 4.5 kilo och utmanar fjäderviktsgänget med Jose Aldo i spetsen. Jag diggar det senare alternativet.


Donald Cerrone vs. Melvin Guillard 
I galans skojigaste match var det pang på rödbetan från första sekund. Jag sticker inte under stol med att jag uppskattar sådant. Det blev en kort men böljande fight där Donald ”Cowboy” Cerrone fick in en vacker och utslagsgivande huvudspark. Härdat skenben mot ömtåligt skallben är alltid ett framgångsrikt recept. Nu borde Cerrone få möta Anthony Pettis nästa gång. Det känns som en logisk matchning för att utse nästa titelfightskandidat. För Melvin Guillard ser det mörkt ut. Han har förlorat tre av de fyra senaste matcherna och måste göra en förändring. Guillard är varken särskilt ung eller lönnmördaraktig längre. 


Jake Shields vs. Ed Herman
Det finns olika sätt att se på Jake Shields insats i lördags. En medlem i forumet (MMAForum.se) beskrev den kort och gott som ”Jake Shields…uäähh…”, och det är förstås en reaktion som jag har full förståelse för. En summering så god som någon. Shields är inte ett dugg rolig att titta på. Däremot är hans positionssökande igelbrottning värd att studera och ta lärdom av. Nu har Shields två raka vinster, men jag tror att han kommer att få mycket svårt att nå den absoluta toppen i mellanvikt. 185-pounds är en tät och intressant division numera, och det finns många utsvultna vargar som vill vara med och tampas. För Ed Herman var helgens batalj en ren och skär mardröm. Ungefär som att simma motströms i en flod av sirap. Herman visste i och för sig vad som väntade, och hans gameplan var inte optimal på något sätt.


Yushin Okami vs. Buddy Roberts 
Okami var skyhög favorit inför matchen mot Buddy Roberts, och ”Thunder” gjorde vad alla förväntade sig. Det kan vara svårt att komma in i oktagonen när alla utgår ifrån att man ska vinna. Okami visade likväl att han är en kompetent grappler som inte låter sig hunsas av en okänd nykomling. Jag var orolig att det här skulle bli en enda lång gäspning, men så illa var det inte. Det blev en ljummen föreställning i anonymitetens tecken, och ett avslut är alltid ett avslut. Yushin Okami får behålla jobbet tills vidare.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TXS - 4 mars 2013 19:39


"The Axe Murderer" Wanderlei Silva. En av årets bästa matcher. Och kanske tidernas hårdaste MMA-snubbe. Kungen lever!  ...

Av TXS - 1 februari 2013 20:23


  Lördagen den 2:a februari är det dags för stor UFC-gala i Las Vegas. En titelfight i fjädervikt kombineras med Alistair Overeems återkomst och en massa annat kul. José Aldo vs. Frankie Edgar – Titelfight i fjädervikt Den här m...

Av TXS - 30 januari 2013 22:55


En legend tackar för sig Pride- och tillika UFC-legenden Quinton Jackson gjorde med största sannolikhet sin sista match i oktagonen i lördags. Troligen gjorde han också sitt sista framträdande i betydelsefulla MMA-sammanhang. Visst finns möjligh...

Av TXS - 25 januari 2013 20:37

Titelfight i flugvikt, ödesmatch i lätta tungvikten och tillspetsad lättviktsaction. Där har ni lördagens UFC on FOX: Johnson vs. Dodson. Kom ihåg att det här kan vara sista gången vi får se Quinton "Rampage" Jackson i relevanta MMA-sammanhang....

Av TXS - 21 januari 2013 02:31


Thiago Tavares vs. Khabib NurmagomedovDet ryska fenomenet Nurmagomedov stegade upp på invägningspodiet iklädd en anskrämlig pälsmössa samt en t-shirt som förkunnade att "if sambo was easy it would be called jiu jitsu". Kaxigt och härligt i största al...

Ovido - Quiz & Flashcards