UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2012

Granskning inför UFC 150: Henderson vs. Edgar

Av TXS - 9 augusti 2012 08:20



UFC fyller jämnt och kalaset firar vi i Pepsi Center i Denver, Colorado. Kvällens supé består av en omotiverad returmatch om bältet i lättvikt samt ett par möten som är både svårtippade och asymmetriska. Jag hade förväntat mig ett något festligare huvudkort till denna bemärkelsedag. Inför UFC 150 tvingas jag tyvärr citera en känd Star Wars-fras: "I have a bad feeling about this". Jag hoppas innerligt att jag har fel. 


Benson Henderson vs. Frankie Edgar – Titelfight i lättvikt
Jag ska inte tråka ut er med en massa negativt snack. Därför nämner jag följande för absolut sista gången: Ben Henderson vann rättvist mot Frankie Edgar på UFC 144. Att låta grabbarna mötas igen är dålig skaparförmåga av UFC. Vid oavgjort eller uppenbart felaktiga domslut är det givetvis motiverat med en returmatch. Så är inte fallet här. Jag är less på Edgar och hans returmatcher. 


Myntet har dock två sidor, och mest troligt kommer Henderson och Edgar att bjuda på ruskigt sofistikerad MMA till helgen. Den här matchningen osar Fight of the night på förhand. Inte mycket har hänt sedan sist och sannolikt får vi se fem ronder som stänker svavel, svett och hemoglobin över hela Denver. Det vore inte helt fel. Benson är en jättestor lättviktare, Edgar är en jättesnabb lättviktare och båda två är irriterande perfekta. Jag hoppas lite grann i smyg att något riktigt oväntat händer. Henderson får gärna avsluta i andra ronden med en orealistisk Thomas A. Anderson-spark. 


Det sägs att tron kan flytta berg. Jag tror att Frankie Edgar behöver både tro och gudomlig auktoritet för att flytta Benson Henderson från mästartronen. Mitt tips är att Bendo vinner på domslut. 


Donald Cerrone vs. Melvin Guillard - Lättvikt 
Här har vi galans intressantaste duell. Det är lite bal-på-slottet-varning över det här illmariga 155-mötet. Långtråkigt och dötrist eller alldeles alldeles underbart är frågan? Jag skulle gissa att det blir dramatiskt och någon lär bli sövd innan gastutan markerar första rondens slut. 


Donald Cerrone har all kapacitet i världen, men han lyckas inte alltid presentera alla vapen i sin rustkammare. Cowboyens vassa lås och tekniska thaiboxning på distans kommer att ställas på ordentligt prov mot Melvin Guillards enkelspåriga men livsfarliga knockoutförsök. Alla vet att Guillard har en tendens att bli utstrypt. Alla vet också att han kan möblera om fejset på nästan vem som helst. Här skulle jag på sin höjd satsa en femkrona om jag tvingas spela om riktiga pengar. Mitt tips är att Donald Cerrone kör på boaormsstuket och snirklar in en rear naked choke i första ronden.


Jake Shields vs. Ed Herman – Mellanvikt 
När Jake Shields återvänder till mellanvikt är det för att återuppbygga sitt anseende. I UFC:s weltervikt såg Shields aldrig särskilt pigg ut. Däremot vet vi att han spöade Dan Henderson i 185 pounds för drygt två år sedan. Det var i Strikeforce det. Sådant lever kvar i minnet och inger respekt. I övrigt är Shields en av de tråkigaste MMA-utövarna jag vet. Hans brottning är som dubbelhäftande tejp och den brasilianska jiu-jitsun härstammar från Gracie-mästarna i rakt nedstigande led. Men på boxningsfronten är Shields hopplöst desorienterad.


Ed Herman har sicksackat runt i divisionens mellanskikt under flera år. Just nu har han tre raka segrar i bagaget och något av ett guldläge. Det är nu eller aldrig om "Short Fuse" vill klämma sig in i de finare salongerna. Jag ska tillägga att Herman gör bäst i att boxas så mycket och så intelligent som möjligt i Pepsi Center. Mitt tips är emellertid att Jake Shields hittar tillräckligt många poänggivande horisontallägen för att övertyga domartrion. 


Yushin Okami vs. Buddy Roberts – Mellanvikt 
Det är med vacklande entusiasm jag tar mig an denna utfyllnadsmatch. Så länge det inte blir läge för snabbspolning är jag hyfsat nöjd. Okami har två raka förluster och han går in i buren med förskäraren tätt limmad mot halsregionen. För inte så länge sedan stod Okami och fäktades mot Anderson Silva om mellanviktstiteln. Nu möter japanen en relativt okänd förmåga i en ödesmatch. Minns ni amerikanen Buddy Roberts UFC-debut för två månader sedan? Inte jag heller. Efter en snabb uppfräschning av minnet konstaterar jag att Roberts hanterar de flesta situationer i oktagonen. Däremot kommer Roberts att få problem med Okamis strategiska kvalifikationer. Mitt tips är Yushin Okami manövrerar hem en decision-seger.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TXS - 4 mars 2013 19:39


"The Axe Murderer" Wanderlei Silva. En av årets bästa matcher. Och kanske tidernas hårdaste MMA-snubbe. Kungen lever!  ...

Av TXS - 1 februari 2013 20:23


  Lördagen den 2:a februari är det dags för stor UFC-gala i Las Vegas. En titelfight i fjädervikt kombineras med Alistair Overeems återkomst och en massa annat kul. José Aldo vs. Frankie Edgar – Titelfight i fjädervikt Den här m...

Av TXS - 30 januari 2013 22:55


En legend tackar för sig Pride- och tillika UFC-legenden Quinton Jackson gjorde med största sannolikhet sin sista match i oktagonen i lördags. Troligen gjorde han också sitt sista framträdande i betydelsefulla MMA-sammanhang. Visst finns möjligh...

Av TXS - 25 januari 2013 20:37

Titelfight i flugvikt, ödesmatch i lätta tungvikten och tillspetsad lättviktsaction. Där har ni lördagens UFC on FOX: Johnson vs. Dodson. Kom ihåg att det här kan vara sista gången vi får se Quinton "Rampage" Jackson i relevanta MMA-sammanhang....

Av TXS - 21 januari 2013 02:31


Thiago Tavares vs. Khabib NurmagomedovDet ryska fenomenet Nurmagomedov stegade upp på invägningspodiet iklädd en anskrämlig pälsmössa samt en t-shirt som förkunnade att "if sambo was easy it would be called jiu jitsu". Kaxigt och härligt i största al...

Ovido - Quiz & Flashcards