UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2012

Analys efter UFC on Fox: Shogun vs. Vera

Av TXS - 6 augusti 2012 03:38

 

Vad skönt! De olympiska spelen och Usain Bolt i all ära, men jag behövde faktiskt en kampsportsgala som infriade förväntningarna. UFC 149 var ju något av ett fumligt magplask. UFC on Fox: Shogun vs. Vera hade däremot det mesta man kan önska sig. Tekniska finesser, resoluta avslut och framförallt riktigt avancerade nagelbitare. Precis som det ska vara. UFC regerar - återigen! 


Maurício Rua vs. Brandon Vera
Jag skrev i min granskning att jag alltid gillat Shogun Rua. Faktum är att jag alltid gillat Brandon Vera också, så frågan var vem jag skulle hålla på? Tack och lov utvecklades matchen till en spännande och rättvis uppgörelse som svängde fram och tillbaka. Visst, både Shogun och Vera tömde bensintanken relativt tidigt, och skönliret fick stryka på foten. Det blev istället en kamp där vilja och beslutsamhet kom att fälla avgörandet. 


Shogun har haft en magnifik karriär som innehållit titlar i såväl Pride som UFC. Det är inte många som kan skryta med den bedriften. Han befinner sig fortfarande i den absoluta världstoppen och TKO-segern mot Brandon Vera i fjärde ronden var det inget större fel på. Att Shogun plockade fram brottningen i vissa lägen är bara ett bevis på hans bredd som fighter. Det finns emellertid några poster på minuskontot för Maurício Rua. Jag tycker att hans uthållighet börjar kännas suspekt, och den ungdomliga hungern i thaiboxningen är på väg att mattas av. Nu blev det visserligen en odiskutabel seger på domarstopp, men det satt förhållandevis långt inne. Jag räknar inte ut Shogun från 205-divisionens tätstrid på något sätt. Jag har dock svårt att se ett mästarbälte i lätt tungvikt runt hans midja i framtiden.


Brandon Vera bjöd på en svängom som var något bättre än förväntat. I vissa slag- och sparkkombinationer ser man skymten av hans storhet. Men "The Truth" har inte utvecklats i positiv riktning de senaste åren, och nu måste han snart plocka fram något utöver det vanliga för att behålla sin position som huvudkortsfighter. 


Lyoto Machida vs. Ryan Bader 
"The Dragon is back", förkunnade Lyoto Machida efter matchen. Kanske är det så? Kanske inte? Ni som känner mig vet att jag och Lyoto inte drar jämnt. Det har vi aldrig gjort och det lär vi aldrig göra. Machida väntade på rätt läge mot Ryan Bader, och drakens precision är tveklöst av högsta kvalitet. Med fotarbete, frontkicks, lite karateteater och givetvis perfekt timing i knockouten tjänade Machida ihop till en ny titelfight. Att den chansen går till Machida och inte till Shogun är inte så mycket att snacka om. Självklart ska det vara så. 


Ryan Bader kommer inte förbi divisionens kreativa fighters. Det beror på att han själv inte är speciellt uppfinningsrik. I själva verket har Bader en stil som gör honom till ett lätt byte för nyskapande MMA-artister. Jag hade stora frågetecken kring "Darth" innan matchen och jag fick de svar jag behövde. Jag är besviken men inte förvånad. Ryan Bader har inte bara stagnerat, han står knädjupt i en bassäng av klibbig gyttja och stampar. 


Phil Davis vs. Wagner Prado
Ögonpetningar har förstört MMA-matcher förut. Nu hände det igen, och tyvärr alldeles för tidigt i matchen för att jag ska kunna göra en adekvat bedömning av deltagarna. Prado var förkrossad och jag är inte helt tillfreds heller. Jag ville verkligen se Wagner Prado in action. Förhoppningsvis möter han Phil Davis igen ganska snart. 


Joe Lauzon vs. Jamie Varner 
Ibland har man nöjet att få se en riktigt bra MMA-match. En sådan där tät, teknisk, djurisk och engagerande tvekamp mellan två intelligenta idrottsmän. Det här var mixed martial arts-propaganda när det som bäst behövdes. Jamie Varner antog utmaningen mot Lauzon med kort varsel och föll med flaggan i topp. Att finurlige Joe Lauzon är en av lättviktsdivisionens jokrar visste vi. Hans svep och förmåga att hitta lägen för submissions är skolboksexempel på funktionell grappling. Jag ser och lär varenda gång Lauzon planterar en strypning eller ett lås.


Mike Swick vs. DaMarques Johnson
Jag har alltid tyckt att DaMarques Johnson varit lam. I lördags bråkade han bättre än på länge, även om det inte räckte hela vägen. Jag måste också erkänna att jag alltid varit svag för Mike Swick. För 3-4 år sedan såg jag honom som ett hot mot GSP. Jag kanske var lite naiv då, men Swick har en blick för att avsluta matcher och han har en rak höger i klass med en målsökande robot. En skön comeback för "Quick". Killen har ju för övrigt en segerritual som passar bra både i tv, på fotografier och på dataskärmen. 


Vad vi alla undrar just nu
UFC on Fox: Shogun vs. Vera var en kanongala. 205-divisionen möblerades om och många frågetecken rätades ut. Det finns likväl en frågeställning som är viktigare än någon annan just nu. Vem blir Alexander Gustafssons nästa motståndare? Jag skulle bli ohyggligt besviken om det blir Little Nog. Jag skulle bli förbannad om det blir Ryan Bader eller Brandon Vera. Jag skulle gråta blod om det blir Forrest Griffin. 


För mig finns det två tänkbara alternativ… God natt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TXS - 4 mars 2013 19:39


"The Axe Murderer" Wanderlei Silva. En av årets bästa matcher. Och kanske tidernas hårdaste MMA-snubbe. Kungen lever!  ...

Av TXS - 1 februari 2013 20:23


  Lördagen den 2:a februari är det dags för stor UFC-gala i Las Vegas. En titelfight i fjädervikt kombineras med Alistair Overeems återkomst och en massa annat kul. José Aldo vs. Frankie Edgar – Titelfight i fjädervikt Den här m...

Av TXS - 30 januari 2013 22:55


En legend tackar för sig Pride- och tillika UFC-legenden Quinton Jackson gjorde med största sannolikhet sin sista match i oktagonen i lördags. Troligen gjorde han också sitt sista framträdande i betydelsefulla MMA-sammanhang. Visst finns möjligh...

Av TXS - 25 januari 2013 20:37

Titelfight i flugvikt, ödesmatch i lätta tungvikten och tillspetsad lättviktsaction. Där har ni lördagens UFC on FOX: Johnson vs. Dodson. Kom ihåg att det här kan vara sista gången vi får se Quinton "Rampage" Jackson i relevanta MMA-sammanhang....

Av TXS - 21 januari 2013 02:31


Thiago Tavares vs. Khabib NurmagomedovDet ryska fenomenet Nurmagomedov stegade upp på invägningspodiet iklädd en anskrämlig pälsmössa samt en t-shirt som förkunnade att "if sambo was easy it would be called jiu jitsu". Kaxigt och härligt i största al...

Ovido - Quiz & Flashcards