UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 7 februari 2011

Av TXS - 7 februari 2011 19:02

  


Förväntningarna inför 126:an var skyhöga. Sällan har vi sett ett så stjärnspäckat och angeläget matchkort. Det är svårt att vara kritiskt till en sådan show. Det blir garanterat inte årets tillställning, men galan kommer att få flera intresseväckande konsekvenser. 
Forrest Griffin och Rick Franklin hade chansen att bevisa att de hör hemma i toppen av lätt tungvikt. Många trodde att vi skulle få se Fight of the Night. Det blev tyvärr en intetsägande och småtrist fejd där Forrest kunde styra händelseforloppet med sin storlek och sin till viss del underskattade markförmåga. Det går besvärande långsamt när Griffin och Franklin slåss. Tiden har sprungit förbi de fd. stjärnorna. Ingen av dessa killar kommer någonsin att bli mästare i 93 kilo. Detta var början på slutet för två legender. De kommer att få agera gatekeepers så länge de vill, men något bälte kommer det aldrig att bli snack om. 
Jon Jones vs Ryan Bader var en match i lätt tungvikt jag sett fram emot länge. Två obesegrade och progressiva framtidslöften. Nu skulle framtiden definieras. Och det gjorde den också. ”Bones” är väldigt stor och oväntat stark. Med sina långa tentakler till armar kan han hota vem som helst när han är i överläge på mattan. Det förvånade mig att Bader, som anses vara en robust och kraftfull brottare, mer eller mindre såg ut som ett fogligt farthinder på marken. Kanske är Jon Jones helt enkelt för bra. Nu får vi, gå grund av en skada hos Rashad Evans, se Jones i en titelmatch mot Mauricio ”Shogun” Rua redan på UFC 128. Kan gamle Pride-stjärnan stoppa ”Bones” Jones? Jag tror inte det. Mina sympatier ligger utan tvekan hos Shogun, men den irrationelle och resolute Jones är verkligen inte att leka med. Han har en hel del kvar att lära rent tekniskt, och erfarenhetsmässigt är han en gröngöling. Hans oförutsägbarhet kan emellertid hota vem som helst. 
Anderson Silva. Hmm. En kille jag ogillar i grund och botten, men en kille man måste beundra för hans oanade förmågor att förbluffa. Att vinna med en gammal Tae Kwon Do-klassiker som Ap Chagin var oväntat. När såg vi senast en knockout med front kick? Stackars Vitor Belfort kom aldrig in i matchen. Nu kan det eventuellt bli så att vi får se en så kallad supermatch mellan Anderson Silva och Georges St-Pierre i mellanvikt, om GSP vinner mot Jake Shields i UFC 129 förstås. Jesus Fucking Christ, som Glenn Danzig skulle ha sagt. Jag har länge önskat att denna fight skulle bli verklighet. Nu känner jag mig bara rädd och villrådig. Hur fanken ska det gå? Kan GSP ta ner Anderson på marken och avsluta? Jag är vettskrämd just nu. 
Haha. Jag älskar MMA. Alla snackar om Anderson Silva och Jon Jones för tillfället. Tänk om de skulle mötas om titeln i lätt tungvikt i framtiden…    

Förväntningarna inför 126:an var skyhöga. Sällan har vi sett ett så stjärnspäckat och angeläget matchkort. Det är svårt att vara kritiskt till en sådan show. Det blir garanterat inte årets tillställning, men galan kommer att få flera intresseväckande konsekvenser. 


Forrest Griffin och Rick Franklin hade chansen att bevisa att de hör hemma i toppen av lätt tungvikt. Många trodde att vi skulle få se Fight of the Night. Det blev tyvärr en intetsägande och småtrist fejd där Forrest kunde styra händelseforloppet med sin storlek och sin till viss del underskattade markförmåga. Det går besvärande långsamt när Griffin och Franklin slåss. Tiden har sprungit förbi de fd. stjärnorna. Ingen av dessa killar kommer någonsin att bli mästare i 93 kilo. Detta var början på slutet för två legender. De kommer att få agera gatekeepers så länge de vill, men något bälte kommer det aldrig att bli snack om. 


Jon Jones vs Ryan Bader var en match i lätt tungvikt jag sett fram emot länge. Två obesegrade och progressiva framtidslöften. Nu skulle framtiden definieras. Och det gjorde den också. ”Bones” är väldigt stor och oväntat stark. Med sina långa tentakler till armar kan han hota vem som helst när han är i överläge på mattan. Det förvånade mig att Bader, som anses vara en robust och kraftfull brottare, mer eller mindre såg ut som ett fogligt farthinder på marken. Kanske är Jon Jones helt enkelt för bra. Nu får vi, gå grund av en skada hos Rashad Evans, se Jones i en titelmatch mot Mauricio ”Shogun” Rua redan på UFC 128. Kan gamle Pride-stjärnan stoppa ”Bones” Jones? Jag tror inte det. Mina sympatier ligger utan tvekan hos Shogun, men den irrationelle och resolute Jones är verkligen inte att leka med. Han har en hel del kvar att lära rent tekniskt, och erfarenhetsmässigt är han en gröngöling. Hans oförutsägbarhet kan emellertid hota vem som helst. 


Anderson Silva. Hmm. En kille jag ogillar i grund och botten, men en kille man måste beundra för hans oanade förmågor att förbluffa. Att vinna med en gammal Tae Kwon Do-klassiker som Ap Chagin var oväntat. När såg vi senast en knockout med front kick? Stackars Vitor Belfort kom aldrig in i matchen. Nu kan det eventuellt bli så att vi får se en så kallad supermatch mellan Anderson Silva och Georges St-Pierre i mellanvikt, om GSP vinner mot Jake Shields i UFC 129 förstås. Jesus Fucking Christ, som Glenn Danzig skulle ha sagt. Jag har länge önskat att denna fight skulle bli verklighet. Nu känner jag mig bara rädd och villrådig. Hur fanken ska det gå? Kan GSP ta ner Anderson på marken och avsluta? Jag är vettskrämd just nu. 


Haha. Jag älskar MMA. Alla snackar om Anderson Silva och Jon Jones för tillfället. Tänk om de skulle mötas om titeln i lätt tungvikt i framtiden…    


  


Ovido - Quiz & Flashcards