UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 22 oktober 2009

Av TXS - 22 oktober 2009 22:11

  


Enligt MMAjunkie är det troligen Thiago Alves som blir näste motståndare för Jon Fitch i UFC 107 den 12 december. I morse kom nyheten att Ricardo Almeida skadat knät och inte kan ställa upp i matchen mot Fitch i UFC 106.


Om det nu blir Fitch vs. Alves så kommer de att mötas för andra gången. Första matchen var i Ultimate Fight Night 5 där Fitch gick segrande ur striden via TKO i rond två.



Thiago Alves skulle egetligen ha mött Paolo Thiago i UFC 107, men enligt MMAjunkie så kommer Thiago att få en ny motståndare i den galan. Vi får se om ryktet stämmer.


Uppdatering: Under gårdagens presskonferens bekräftade Dana White att matchen mellan Alves och Fitch kommer att ske i UFC 107.

Av TXS - 22 oktober 2009 21:16

  


Mauricio "Shogun" Rua passade nyligen på att visa upp sina kunskaper i MMA för pressen. Allt för att göra lite extra reklam för lördagens titelmatch i lätt tungvikt mot Lyoto Machida i UFC 104. Ingen tror på "Shogun" som vinnare, eller åtminstone väldigt få. Jag imponerades av hans uppfinningsrikedom och aggressivitet i Pride men har blivit besviken över hans brist på nyss nämnda kvalitéer i UFC. Kanske har "Shogun" svårt att acklimatisera sig till en organisation som inte tillåter "soccer kicks" och "head stomps"? 


"Shogun" har dock ett finfint utgångsläge som rejäl underdog, och så länge han inte blir totalt dominerad kan han nog gå hem med hedern i behåll. Men tänk om han skulle vinna. "Vilken jädra smäll" det skulle bli. Jag menar skräll. Det är givetvis en väldigt enkel match att tippa, men vem håller jag på? Ärligt talat så vet jag inte. I de flesta stora fighter brukar jag ha en klar uppfattning om vem jag vill ska vinna, men inte i det här matchen. Kanske kommer det att utkristalliseras under matchens gång, som i Hughes vs. Serra.


Vem håller Ni på?

Av TXS - 22 oktober 2009 07:51

     


Ricardo Almeida skulle ha mött Jon Fitch i UFC 106: Lesnar vs. Carwin. Nu har Almeida drabbats av en knäskada och är borta från matchen mot Fitch. Så här skriver Fitch om nyheten:


"My fight on Nov. 21st is off, Almeida blew out his knee, but I get a bigger better fight instead. Cant say who yet, but lots of you have been waiting for this fight a long time."

 

MMAmania har haft kontakt med Fitch som säger att han inte kommer att fightas i UFC 106. Istället blir det vid ett senare tillfälle mot någon som Fitch kallar "en mycket stor motståndare". Vem kan det vara?


Det finns egentligen bara två tänkbara motståndare till Jon Fitch och det är Matt Hughes eller GSP. Jag skulle tro att det mest sannolika är att vi får se Fitch möta Hughes. Men det är bara en gissning från min sida än så länge.

Av TXS - 22 oktober 2009 00:21

  


Rolles Gracie har skrivit på för UFC. Han kommer att möta Mustapha Al-Turk i UFC 109. Det innebär alltså att vi får se en ännu en medlem av Gracie-klanen utföra sina jiu-jitsu-konster i oktagonen. Alla vet vem den första UFC-Gracien var. Jag talar givetvis om Royce, som vann UFC 1, UFC 2 och UFC 4. En legend med stort L helt enkelt. Nu är det alltså dags för släktingen Rolles att göra UFC-debut.


Rolles Gracie Jr. är tungviktare och har vunnit samtliga tre professionella MMA-matcher som han deltagit i. På submission ska tilläggas - vad annars? Att han innehar svart bälte av andra graden i Gracie jiu-jitsu kommer kanske inte som en överraskning med tanke på den släkt han härstammar från. 


Hur är då Rolles släkt med Royce? Jag gjorde en brådskande light-variant av släktforskning på Gracieklanen och kom fram till att Rolles far och Royce är kusiner. Det innebär följdaktligen att Royces barn och Rolles Gracie är tremänningar eller sk. sysslingar. Rätta mig om jag har fel. Då var det utrett.


Det blir till att vinna mot en Gracie om Mustapha Al-Turk vill stanna kvar i UFC. Med två raka förluster mot Kongo och Cro Cop i ryggen, har Al-Turk verkligen inte råd med ännu ett nerderlag. Jag är faktiskt lite förvånad att han fortfarande har kvar sitt kontrakt.  

Ovido - Quiz & Flashcards