UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA

Alla inlägg den 19 oktober 2009

Av TXS - 19 oktober 2009 23:44

  


Vem vet om Chuck Liddell har tänkt att fortsätta fightas? Sedan han gick i pension efter förlusten mot Shogun i UFC 97 har jag misstänkt att det förmodligen blir en comeback förr eller senare. Jag tror inte att det är någon vidare klok ide, men det är svårt att klandra Ismannen om han skulle vilja försöka igen. Det vore bara så oerhört smärsamt om han skulle förlora i sin comeback. I en radiointervju pratar Liddell om sina planer för framtiden.


"Vi diskuterar fortfarande, så vi får se. Jag älskar fortfarande att fightas. Jag vet inte vad vi kommer att hitta på. Jag kommer att börja spendera mycket tid som tränare eller med att komma tillbaka. Något av de två."


"Varför skulle någon ens vilja se mig fightas mot Kimbo? Jag har inget intresse av en sådan match. Hur som helst. Det är vad det är. Jag antar att jag skulle göra det om det är honom jag måste möta för att komma tillbaka."


"[Dana White] vill att jag ska fundera och se hur det känns i gymet. Jag har alltid sagt till honom att jag vill fatta mitt beslut i gymet, så jag vill tillbaka dit och träna med en del folk och se hur det känns. Om det känns bra så kommer jag att kämpa för att göra comeback."

Av TXS - 19 oktober 2009 20:28

  


Dream har inte officiellt annonserat matchen mellan Alistair Overeem och James Thompson i Dream 12 den 25 oktober. Däremot verkar det troligt att de båda kommer att mötas. Som de flesta vet så kommer Dream att använda sig av en hexagon denna gången, alltså en sexkantig bur. En intressant detalj som ska bli lite roligt att se.


Overeem vann ju alldeles nyligen mot Tony Sylvester i Ultimate Glory 11. Det blev inte ens tillstymmelse till match. Nu ska tungviktsmästaren från Strikeforce upp och fightas igen. Det är egentligen en ganska betydelselös match nu på söndag som Overeem faktiskt borde vinna. Den riktigt intressanta frågan är hur länge Overeem har tänkt att hålla sig borta från att försvara tungviktstiteln i Strikeforce? Jag börjar bli otålig och smått irriterad. Det är snart två år sedan Overeem besegrade Paul Buentello och vann Strikeforces första tungviktsbälte. Kom igen nu!


James Thompson (14-10, 1NC MMA) har ett förflutet i Pride och EliteXC. Thompson har förlorat sina fyra senaste matcher och är förmodligen mest känd för att ha mött Kimbo Slice i den mest sedda mma-matchen i amerikansk tv. Om Thompson skulle vinna mot Overeem nu på söndag är det en stor sensation och jag skulle garva lite i smyg åt eländet.

Av TXS - 19 oktober 2009 13:51

  


Dana White säger i en intervju med Bloomberg TV att Zuffa (som ägs till 90% av bröderna Fertitta och 10% av Dana White) kan tänka sig att sälja en liten del av företaget UFC. Ungefär 10-15% av UFC skulle i så fall kunna bli till salu. White säger också att den potentielle köparen måste ha mycket pengar och dessutom inte får lägga sig i hur Dana White och Fertittabröderna sköter UFC. En stenrikrik, tyst och foglig delägare alltså.


Hela UFC-maskinen uppskattas i dag vara värd någonstans runt en miljard dollar! Det skulle innebära att 10% av UFC i runda slängar skulle kosta svindlande 100 miljoner dollar att införskaffa. Jag ska snabbkolla mitt bankkonto...nej det blir tyvärr inget köp för mig.


Slutligen tror Dana att mellan 35-40% av besökarna på UFC-galor är kvinnor. Det är en oväntat stor andel och man undrar hur UFC tänker utnyttja den informationen i framtida reklamkampanjer?

Av TXS - 19 oktober 2009 11:30



Det känns nästan skönt med måndag! Är det bara jag som saknar lite högklassig UFC-action? Det har varit en ganska nyhetsfattig helg och det har gått en månad sedan UFC 103. Jag var visserligen skeptisk till kortet i UFC 104 tidigare, men just nu välkomnar jag det faktum att knappt en vecka återstår till 104:an. Är man en "UFC-junkie" så är man...Låt nedräkningen börja!


Förhoppningsvis får vi se en lång och actionfylld kamp om bältet i lätt tungvikt. Det finns dock en överhängande risk att Mauricio "Shogun" Rua inte alls lyckas lösa ekvationen Lyoto Machida. Jag menar inte att jag håller på Shogun, men det vore klart spännande och nyttigt om Machida får plocka fram sina allra vassaste kunskaper.


"Shogun" Rua var var ju helt enastående i Pride. Däremot har han sett medioker ut i UFC. Två segrar mot Coleman och Liddell samt en förlust mot Griffin. För övrigt är det tveksamt om vinsten mot Mark Coleman i UFC 93 verkligen kan räknas som en seger. Det var en dåsig och fasansfull uppvisning av Rua, som borde ha avslutat matchen långt tidigare. Att Rua fick en titelfight ganska lättvindigt hör egentligen inte hit. Så fungerar det i UFC ibland och det fanns egentligen inte så många att välja bland. Jag hoppas hur som helst att "Shogun" kan bjuda på en sevärd kamp på lördag och utmana "The Dragon" ordentligt. Annars kommer Machida att kännas så vansinnigt ensam och ohotad på tronen i lätt tungvikt.

Ovido - Quiz & Flashcards